loading
حافظه فعال در کودکان

Knowledge of science


 حافظه فعال در کودکان 

حافظه فعال در کودکان چیست؟

حافظه فعال یکی ازعملکردهای اجرایی مغز است و به این معناست که بتوانیم اطلاعات را به مدت کوتاهی (دو تا سه ثانیه) در ذهن خود فعال نگه داریم تا بتوانیم از آن‌ها برای پردازش بیشتر استفاده کنیم.

 نکته:

حافظه فعال، یک سیستم ذخیره اطلاعات به صورت موقتی است.

چرا حافظه فعال در کودکان مهم است؟

حافظه فعال برای درکنارهم قراردادن اطلاعات جدید و دانش قبلی‌مان (برای مثال، حافظه بلندمدت) بسیار مهم است.

نحوه عملکرد حافظه فعال:

وقتی ما اطلاعات جدیدی را می‌شنویم برای فعال نگه داشتن این اطلاعات درذهن خود به حافظه فعال نیازداریم تا در نهایت بتوانیم تمرکز کنیم اطلاعات را سازماندهی کنیم وحل مسئله انجام دهیم.

نکته درمورد حافظه فعال:

حفظ آسان اطلاعات به ما کمک می‌کند دانش و مهارت‌هایمان به صورت خودکار فعال شوند وزمانی که برای فکر کردن نیاز داریم به حداقل برسد.

نکته مهم:

حافظه فعال برای عملکرد تحصیلی بسیار مهم است.

زیرا عملکرد تحصیلی بخشی ازعملکرد اجرایی است.

نشانه کودکی که حافظه فعال او دچار مشکل است؟

کودکی که حافظه فعال او دچار مشکل می‌شود درزمینه‌هایی مثل ریاضی، درک مطلب، حل مسائل پیچیده و شرکت درامتحانات با چالش روبرو است.

مثال:

حافظه فعال مانند یک سطل است که می‌توانید آن را مدام با استفاده از لیوان آب پر کنیدهر قطره‌ای که به سطل اضافه می‌کنید در آن باقی می‌ماند مگراینکه به دلیل عدم استفاده، آب‌ها بخار شوند.

ضعف حافظه فعال در کودکان:

 درکودکانی که دچار ضعف حافظه فعال هستند سطل پرآب دارای حفره‌ای است که آب از آن خارج می‌شودمی‌توانید مدام در آن سطل، آب (دانش و اطلاعات) بریزید اما سطل دائما خالی می‌شود.

نشانه کودکی که مشکلاتی در زمینه حافظه فعال دارد چیست؟

  – کودک مشکلاتی در سازمان دهی و انجام تکالیف چند مرحله ایی دارد ( برای مثال کارشان را متوقف میکنند و یا جایشان را گم می کنند )
  – کودک جزئیات برنامه را نمی داند ودرحفظ فواصل فعالیتهایی که باید به ترتیب انجام دهد ناتوان است.
  – کودک درنوشتن و شمارش درکلاس اشتباه می کند.
   -کودک درخود تصحیحی کارکلاسی ناتوان است.

   نکته مهم درمورد نقص حافظه فعال:

-کودک درمنتظرماندن برای رسیدن نوبتش مشکل دارد ( برای مثال میخواهد وقفه ایی ایجاد کند یا سئوالی م پرسد و آنچه باید می گفت را فراموش می کند )
   -سازمان دهی ضعیف مهارتها( برای مثال به راحتی وسایلش را گم می کندهنگام سازمان دهی تکالیف چند مرحله ایی قادر به درک موقعیتش نیست )

توجه ویژه والدین:

  – کودک توانایی های زبانی ضعیف یا متوسط همراه با عملکرد آموزشی ضعیف دارد.

 -کودک هنگام خواندن مشکلاتی دارد.

 ویژه کودکان دبستانی:

1- کودک درحل ذهنی مسائل ریاضی مشکل دارد.
2 – در شروع کردن یا تمام کردن تکالیف به طورمستقل مشکل دارند یعنی ممکن است به افراد کناری درکلاس متکی باشد تا تکلیف بعدی را به یاد آورند.

 

مطالب خواندنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *