چالش والدین باکمرویی کودکان

 کمرویی کودکان ازنظرروانشناسی به حالتی گفته می شود که کودک ترجیح بدهد مدام کارهای خود را به تنهایی و بدون حضوردیگران انجام بدهد وکمتردرحضور دیگران ظاهر بشود.

کودک کمرودرموقعیت های ناآشنا یا هنگام تعامل با دیگران مضطرب می شود.کودک اگراحساس کند درمرکزتوجه است، مانند زمانی که با فرد جدیدی ملاقات می کند یا مجبوراست در مقابل دیگران صحبت کند، به احتمال زیاد دچاراضطراب می شود.

کودکان خجالتی یا کمرو را از روی رفتارشان می توان شناخت معمولا درموقعیت های اجتماعی این کودکان راحت نیستند.

برای مثال، ممکن است شروع بازی با سایر بچه های هم سن و سال خود برای کودک دشوارباشد.

یکی از چالش های والدین باکمرویی کودکان این است که کودک به والدین خود می چسبد، هنگامی که با کسی که نمی‌شناسند با اوصحبت می‌کنند پاسخی نمی دهند، وچشمان خود را پایین می آورند تا ازتماس چشمی با دیگران اجتناب کنند.

چرا کودکان خجالتی یا کمرو هستند؟

معمولاً در حدود 2 یا 3 سالگی است که خجالتی واقعی شروع به ظهور می کند. کودکان در این سن شروع به نشان دادن حس خود می کنند، از آنچه دیگران فکر می کنند آگاه می شوند و تأثیر آنها را بر دیگران می بینند. 

خجالتی ممکن است فقط بخشی از خلق و خوی کودک شما باشد. خلق و خوی کودک تعیین می کند که او چگونه واکنش نشان می دهد، با موقعیت های مختلف سازگار می شود، احساسات خود را مدیریت می کند و با دیگران تعامل می کند.

نحوه واکنش والدین نیز می تواند بر خجالتی بودن فرزندشان تأثیر بگذارد یا آن را افزایش دهد.

والدینی که ازترس برای وادار کردن فرزندشان به اطاعت استفاده می کنند یا اغلب از کودک خود انتقاد می کنند ممکن است باعث ایجاد احساس ناامنی دراوشوند.

کودک ممکن است اعتماد به نفس خود را ازدست بدهد وحتی خجالتی تر شود.

تجربیات شخصی کودک تأثیر مهمی درخجالتی بودن کودک دارد. به عنوان مثال، کودکی که اغلب به او برچسب خجالتی می زنند ممکن است در اطراف افراد ناامن به طور فزاینده ای خجالتی شود.

چالش والدین باکمرویی کودکان

بچه های کمروازچه می ترسند؟

هنگامی که کودکان خجالتی هستند، احساس ناامنی آنها باعث می شود که انواع ترس ها را داشته باشند آنها ممکن است از ناشناخته ها، موقعیت های جدید یا غریبه ها بترسند. کودکان خجالتی هر مکان یا فضای جدیدی را به عنوان یک تهدید می بینند.

کمک به کودک خجالتی
کودکان خجالتی برای تقویت اعتماد به نفس و احساس امنیت به زمان نیاز دارند.

راهکارهایی مناسب برای کاهش کمرویی در کودکان

چالش والدین با کمرویی کودکان
The challenge of parents with children’s shyness

1-حامی باشید

برای اینکه کودک اعتماد به نفس پیدا کند، باید احساس کند که شما او را می پذیرید و آنچه می خواهد، فکر می کند و احساس می کند برای شما مهم است. کودک را تشویق کنید و اجازه دهید انتخاب هایی داشته باشد که به او فرصت بیان سلیقه خود را بدهد.

این تصمیمات ساده به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک می کند.  اجازه دهید کودک لباس هایش را خودش انتخاب کند، قبل ازخواب چه کتاب هایی بخواند یا چه بازی هایی را انجام دهد.

به کاری که  کودک انجام می دهد علاقه مند شوید.

به عنوان مثال، هنگامی که کودک در حال طراحی یا ساخت یک کاردستی هست، درمورد چیزی که خلق کردند بپرسید. این باعث می شود توانایی کودک برای ابراز وجودش تقویت شود و احساس کند جالب هست.

احساس دوست داشتن و قدردانی به کودکان کمک می کند بر کمرویی خود غلبه کنند.

2-به کودک کمک کنید تا با کودکان دیگرارتباط برقرارکند.

اگرکودک در برقراری ارتباط با کودکان دیگرمشکل دارد، یک کودک از اطرافیان خود را برای یک قرار بازی دعوت کنید. کودک شما در محیط آشنا احساس راحتی بیشتری می کند. با بازی با بچه ها شروع کنید و بعد ازمدتی ازآنها دور شوید ودرعین حال اعتماد خود را به آنها ابراز کنید. برای مثال، می‌توانید بگویید: «خوشحالم که می‌بینم خیلی با هم سرگرم شدید و بازی می کنید. 

مهم است که به عنوان والد بدانید که قبل از3 سالگی، کودکان در بازی های موازی شرکت می کنند، به این معنی که آنها درکنارسایرکودکان بازی می کنند، اما نه با آنها. بنابراین، اگر کودک شما بتواند در این سن در کنار کودکان دیگر بازی کند، نشانه خوبی است.

در پارک، به کودک خود نشان دهید که چگونه  می تواندبه یک گروه ملحق شود. برای مثال، می‌توانید بگویید: «احساس می‌کنم که دوست داری با بچه‌ها که قلعه‌های شنی درست می‌کنند، بازی کنیم. چرا ازآنها نمی‌پرسیم که آیا می‌توانیم با آنها یکی بسازیم؟»

3-قبل از ملاقات با افراد جدید کودک خود را آماده کنید.

برای اینکه کودک قبل ازملاقات با دوست یا خویشاوند احساس امنیت کند، آنها را با گفتن اینکه چه کسی آنجا خواهد بود وآنجا چگونه خواهد گذشت، آماده کنید.

اگر این دومین بازدید شماست، اولین بار را خلاصه کنید (به عنوان مثال، دفعه قبل چه کسی آنجا بود، چه کردید). این به کودک کمک می‌کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

زمانی که به محیط جدید رسیدید، به کودکان  زمان بدهید تا ببینند اوضاع چگونه پیش می رود. اگر در طول آشنایی دوری می‌کنند یا ساکت می‌مانند، به سادگی به آن‌ها اجازه دهید تا با سرعت خودشان پیش بروند و تلاش‌هایشان را تحسین کنید، حتی اگر محتاط باشند (مثلاً فقط یک لبخند، تکان دادن یا یک نگاه سریع نشان دادند).

وقتی تلاش‌های آن‌ها را به این طریق، بدون اصرار بیشتر تصدیق می‌کنید، ترس آن‌ها از ملاقات با افراد جدید کم می‌شود.

4-تجربه های مثبت  برای کودک خود فراهم کنید.

هرچه کودک بیشتراحساس کند که قادر به انجام کارهاست، احساس بهتری نسبت به خودش دارد. این حس به کودک کمک می کند اعتماد به نفس پیدا کند و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کند.

به عنوان مثال، هنگامی که به زمین بازی یا پارک می روید، به کودک اجازه دهید محدودیت های خود را کشف کند وتنها زمانی که به شما نیاز دارد وارد عمل شوید.

وقتی به کودک خود فرصت های مکرر برای مقابله با چالش های کوچک می دهید، اعتماد به نفس و عزت نفس او افزایش می یابد.

5-نقش آفرینی و بازی های نمایشی را با کودک انجام دهید.

بازی های نقش آفرینی، مانند تظاهر به اینکه در خواربارفروشی، در رستوران یا در مدرسه حضور دارید، به کودک شما می آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند. وقتی با کودک خود بازی می کنید، نمونه هایی از آنچه می تواند بگوید یا چگونه می تواند در موقعیت های مختلف روزمره واکنش نشان دهد را به او یاد می دهید.

بازی های نمایشی همچنین به کودکان نحوه تعامل با دیگران را آموزش می دهند. ازبازی به بازی دیگر، کودک شما یاد می‌گیرد که خود را نشان دهد، به دیگران گوش دهد، قوانین را دنبال کند و احساسات خود را مدیریت کند.

مهد کودک ذهن روشن با طراحی فعالیت های نمایشی و عروسکی مانند: نمایش خلاق، قصه خلاق، بازی های گروهی، گپ و نقش….

محیطی را برای تشویق کودک به بیان احساسات خود در گروه همسالان بدون قضاوت و واکنش منفی فراهم کرده است که تعاملات کودک افزایش یابد و بتوانند احساسات خود را براحتی بیان کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *