رشد و تکامل گفتار در کودکان
رشد و تکامل گفتار در کودکان و همچنین صحبت کردن کودک در کل مهارتهای زبانی و ارتباطی برای رشد کودک بسیار مهم است.
ارتباط برقرار کردن از طریق زبان به چه چیزی وابسته است؟
زبان به رشد شناختی وابسته است.
اصولا زبان برای بیان منظور و ایجاد و رابطه به کار می رود.
گفتار به معنای تولید اصواتی است که کلمات را تشکیل میدهنداین یک فعالیت بدنی است که توسط مغز کنترل میشود.
گفتار نیاز به یک حرکت دقیق و هماهنگ زبان، لبها، فک، کام، ریهها و منبع صدا دارد.
از صدا تا جمله:یادگیری زبان
کودک به زبان خاص خود حرف می زند.درمورد رشدزبان،بین کودکان تفاوت های زیادی وجود دارد.
برخی از کودکان،پیش از سه سالگی صحبت نمی کنند،درحالی که برخی دیگر جملات بلندی می سازند.
اولین صداهای آوایی
این دوره که پیش از رویش تکلم رخ می دهد.قابل ادراک ترین صدایی که نوزاد تولید می کندگریه است.
تغییر درآهنگ گریه می تواند خشم و درد را نشان دهد.
هرچند که گریه،اولین ابزار ارتباطی کودک به حساب می آید،ولی واقعا زبان نیست.
اولین کلمات
دراین دوره اولین کلمات واقعی تلفظ می شود.
این دوره را شبه جمله می نامند،کودکان خواسته های مختلف خود را برحسب موقعیت ها منعکس می کند.
این جملات در غالب یک اسن،صفت یا کلمه ای است که کودک خلق می کند.
اولین جملات
اکثر کودکان،بین 18و22ماهگی،ساختن جملات دوکلمه ای راآغاز می کنند.
یادگیری کلمات با تقلید کردن آنهارخ می دهد معمولا اولین کلمات کودکان به اعمال یابه رویدادهایی که برای او اهمیت دارد مربوط می شود.
به طور کلی:
در حدود چهار سالگی،قواعد دستوری را به شیوه انعطاف پذیرو بدون در نظر گرفتن استثناها،به کار می برند.
گاهی هم امکان غلط های دستوری را دارند.
در بحث صحبت کردن کودک، رشد گفتار و زبان کودکان از بدو تولد برنامهریزی میشود.
پنج سال اول زندگی کودک بسیار مهم است.
رشد زبان در اوایل کودکی و تا نوجوانی ادامه دارد.
در طول پنج سال اول تحریک رشد زبان مهم است زیرا مغز در حال توسعه سلولهای عصبی جدید و همچنین اتصالات متعدد بین سلولهای عصبی برای عملکرد زبان هم رساننده و هم گیرنده است عدم تحریک دراین مدت میتواند منجر به پیشرفت کند کودک شود یا در نهایت منجر به این میشود مهارتهای ارتباطی ضعیفی داشته باشد.
عوامل مؤثر بر رشد زبان در کودک
هوش، رشد فیزیکی مناسب، محیط خانوادگی و وضعیت اجتماعی از عوامل مؤثر بررشد زبان و گفتاردرکودک هستند.
پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند.
کودکانی که دوره ی پیش دبستانی را می گذرانند در مقایسه با کودکانی که این دوره را نگذرانده اند ، مهارت های زبانی بالاتری دارند.
گذراندن دوره ی پیش دبستانی بر آموختن زبان تأثیر مثبت دارد.
کودکانی که در مراکز مهد کودک، آموزش های درست و مناسب می بینند مهارت های کلامی و زبانی بیشتری کسب می کنند.
بدون دیدگاه