نوباوه ۴-۳ سال

سالهای نخست زندگی کودک حساس‌ترین دوره‌ی رشد ذهنی کودک است. کنجکاوی طبیعی کودک و علاقه‌ی زیاد او به فهمیدن باعث میشود که کودک هرچه بیشتر در محیط خود به جستجو بپردازد، پاسخگویی به نیازهای طبیعی کودک و فراهم کردن محیطی که بتواند در آن تجربه‌های مناسب و کافی کسب کند بر رشد کودک بسیار اثر میگذارد.   

کودک در این دوره سنی مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه همسالان رفتار خود را ارزیابی کند و رفتارهای مفید و موثر را در روابط با دیگران انتخاب کند و رفتارهای ناخوشایندی که باعث طرد او و دوری دیگران میشود را تکرار نکند.               

مهدکودک و گروه همسالان نقش مهمی در رشد کودک دارند، کودک از مربی و همسالان به عنوان الگو استفاده کرده و از آنها تقلید میکند. در این دوره سنی گروه همسالان و مربیان بیشترین نقش را در ایجاد الگوهای شخصیتی کودکان دارا هستند.

رشد حرکتی

 

  • می تواند روی یک پا بایستد و به مدت پنج ثانیه در این حالت بماند.
  • بدون کمک از پله ها بالا و پایین برود.
  • توپ را به جلو پرت کند و با پا به آن ضربه می زند.
  • توپ را با دستش پرت می کند.
  • با سرعت به جلو و عقب می رود.
  • می تواند توپی که به سمتش می آید را بگیرد.
بازی حرکتی کودکان
follow-the-line

 تقویت مهارت های ظریف حرکتی و انگشتان

 

  • اشکال چهارگوش را کپی می کند.
  • از قیچی می تواند استفاده کند.
  • برخی اشکال هندسی را می کشد.
  • می تواند یک انسان را با دو تا چهار قسمت اندامش بکشد.

رشد زبان و گفتار

 

  • مفهوم شباهت و تفاوت را می فهمد.
  • برخی قوانین پایه زبان را متوجه می شود.
  • می تواند با جملات 5 تا شش کلمه ای حرف بزند.
  • انقدر واضح حرف می زند که غریبه ها هم بفهمند.
  • داستان و قصه می گوید.
کاردستی خلاق کودکان
نقاشی خلاق کودکان

 رشد شناختی

 

  • برخی رنگها را به درستی نام می برد.
  • مفهوم شمارش را میشناسد و ممکن است چند عدد را بداند.
  • مسائل را تنها از یک نقطه نظر بررسی میکند.
  • مفهوم  زمان را بهتر درک میکند.
  • دستورات سه بخشی را دنبال می کند.
  • بخش هایی از یک داستان را به خاطر می آورد.
  • مفهوم شباهت و تفاوت را می فهمد.
  • درگیر بازی های تخیلی می شود.

رشد اجتماعی و هیجانی

 

  • به تجارب جدید علاقه دارد.
  • با کودکان دیگر همکاری می کند.
  • نقش مادر یا پدر را بازی می کند.
  • بسیار در بازی های تخیلی پیشرفت می کند.
  • لباسش را خودش در می آورد و یا می پوشد.
  • در مورد راه حل اختلافات و مشکلات مذاکره می کند.
  • مستقل تر می شود.
  • تصور می کند بسیاری از اشیا و موجودات ناآشنا ممکن است هیولا باشند.
  • خود را به عنوان یک انسان شامل ذهن و بدن احساس می بیند.
  • اغلب نمی تواند بین تخیل و واقعیت تمایز قائل شود.
flour-sensory-play
نقاشی خلاق کودکان
ترویج کتابخوانی در کودکان

رشد عاطفی

  • کودک به اندازه کافی بزرگ شده است تا بتواند درباره احساساتش حرف بزند.
  • کودک سه تا چهار ساله می تواند عواطف خودش و آدم های دیگر راتشخیص دهد. او به حالات چهره توجه می کند و می فهمد که با چه احساسی  روبرو شده
  • هنگام روبرو شدن با موضوعی تنش زا معمولاً کودک سه تا چهار ساله شما از میانجی گری شما استقبال می کند. «الان دوستت داره از کامیونت استفاده می کنه. تو میتونی بعد از اون باهاش بازی کنی». شاید او گاهی از شما برای حل و فصل کردن دعوا کمک بخواهدکودک سه تا چهار ساله از پیشنهادها استقبال می کند و دستورهای ساده را می پذیرد.
  • او می تواند بین دو گزینه ساده انتخاب کند بنابراین لازم است تا به او فرصت انتخاب داده شود. این که او معیاری برای کنترل بر دنیایش داشته باشد برای رشد کودک سه تا چهار ساله بسیار مهم است. کودک مهارت مهم تصمیم گیری را یاد میگیر
    کودک سه تا چهار ساله از خنداندن دیگران شاد می شود و دوست دارد خنده دار رفتار کند.
  • کودک دوست دارد داستان هایی درباره خودش بشنود و هنوز در دنیایش همه چیز بر محور او است.
  • او در تمایلاتش جدی تر است و در مورد آنچه دوست دارد یا از آن بدش می آید قاطع تر است.
  • کودک بیشترمانند یک آدم مستقل رفتار میکند.

در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.