نوپا ( 3-2 ) سال

کودکان کاشفین کوچک

 

کودکان به دنبال دنیاهای ناشناخته می گردند و دانشمندانی هستند که شگفتی های طبیعت را بررسی می کنند. شاعرانی هستند که برای اولین بار زبان را اختراع  می کنند. ۲ تا ۳ سالگی سن پرسیدن است و تقریبا همه پدر و مادرها با هجوم پرسشهایی رو به رو می شوند که گاهی در عین سادگی پاسخ روشنی برای آنها ندارند. پایه های نخستین جهان بینی کودک در همین سنین شکل می گیرد.

فراهم آوردن محیطی مناسب که کودک در آن بتواند محیط اطراف خود را بشناسد و به رشد مناسب شناختی برسد در این دوره سنی حائز اهمیت است. مهدکودک ذهن روشن با فراهم آوردن محیطی متفاوت و شاد کودک را در شناخت وکشف دنیای اطراف با گروه همسالان قرار میدهد.

ویژگی‌ها و مراحل رشد کودک ۲ ساله

بازی دراین سن بسیار مهم است چون باعث یادگیری کودک میشود. این سن زمان شروع استقلال فیزیکی و شکل‌گیری و پایه‌ریزی عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک است. در این سنین با پیدایش مفهوم «من» حس اعتماد به خود، ارزشمند بودن و توانمند بودن در کودک بارور می شود. 

بازی حرکتی کودکان

رشد حرکتی

 

  • کودک می تواند به خوبی راه برود.
  • با گرفتن نرده یا دیوار از پله ها بالا و پایین برود.
  • روی صندلی بنشیند.
  • از وسایل کوچک (نظیر مبل) بالا برود.
  • روی پاشنه یا پنجه پاها برود.
  • از قاشق و چنگال استفاده کند.
  • سعی می کند کارهای شخصی اش را خودش انجام دهد.
  • توپ را شوت کند.
  • تا حدی در پوشیدن و در آوردن لباسهایش عمل و همکاری کند.
  • حداقل ۵ تا ۶ مکعب را روی هم بگذارد.
  • لیوان یا ظرف محتوی مایع را کج کرده و بریزد.

رشد عاطفی

 

کودک در اوایل دو سالگی بسیار خود محور است وخودش را مرکز عالم می‌داند. جهان را فقط از دید خود می بیند. مثلا اگر او گرسنه باشد، در ذهن خود فکر می‌کند که دیگران نیز گرسنه هستند و یا اگر نصف شب بیخوابی به سرش بزند، تعجب می‌کند که چرا دیگران خواب هستند.

به تدریج شروع به درک خودش به عنوان یک ماهیت مستقل و مجزا و نیز درک مفاهیم مالکیت و متعلقات شخصی می‌کند و مسئله خودمحوری کمرنگ می شود،در این مرحله کودک نمی‌داند چه می‌خواهد ولی می‌داند یک چیز را نمی‌خواهد و آن دستورات پدر و مادر است. یعنی غالبا هر آنچه که پدر و مادر بگویند و بخواهند، برعکس انجام می دهد و یا مخالفت می کند (از نه گفتن کم نمی آورد).

  • کودک نمی تواند بین دو چیزانتخاب کند (یا سخت است و یا هر دو را می‌خواهد).
  • در برابر تغییرات مقاومت می‌کند.
  • از وابستگی مطلق کم کم خارج می شود.
  • به شوخی و مسخره بازی و به هم ریختگی بیشتر و بهتر واکنش نشان میدهد تا به دستورات، نظم، انظباط، منطق و برهان.
  • اضطراب جدایی از والدین دارد.
  • حالات احساسی و عاطفی صورت را تشخیص داده و درک می کند.
Mother-child workshop
جشنواره باران کاغذی
نقاشی خلاق کودکان

رشد اجتماعی

 

  • مفهوم من، تو، مال من و مال تو را درک می کند و در صحبت‌ها از من یا تو به درستی استفاده می کند ولی هنوز ماهیت «ما» و «مردم (دیگران)» را درک نمی‌کند.
  • سعی به تقلید از دیگران می‌کند.
  • از بازی کردن در کنار بچه های دیگر لذت می برد.

رشد زبانی

 

  • جملات ۲ تا ۴ کلمه ای را بیان می کند (مثلا «من آب می خواهم»).
  • حدود۲۵۰ کلمه را می داند.
  • جهت های ساده را می فهمد (بالا، پایین…).
  • تصاویر ساده را می تواند شناسایی کند.
  • نگاه کردن کتاب‌های تصویردار را دوست دارد.
  • تمرکز و توجهش بر روی چیزهای مختلف کوتاه مدت است (زود حوصله اش سر می‌رود).
  • از خطرات ساده (نظیر آتش) دوری می‌کند.
ترویج کتابخوانی در کودکان

 توصیه‌هایی به والدین

 

  • کتاب‌های تصویردار برای کودک بخوانید.
  • هم‌بازی برای او بسیار مهم است و روزی نیم ساعت تا یک ساعت با هم سن و سالان خود بازی کند.
  • هیچگاه از تلویزیون برای سرگرم کردن کودکتان بیش از نیم ساعت در شبانه روز استفاده نکنید.

از پوشک گرفتن کودک

 

کودک کم کم قدرت کنترل ادرار خود را بدست می آورد و همانند قدرت راه رفتن و نشستن، تا زمانی‌که این ویژگی فیزیولوژیک در او رشد نیافته باشد، درست نیست که با روشهای غیراصولی این قدرت را در او کاشت و یا سرعت بخشید. وارد کردن هر گونه فشار به کودک و حساسیت به خرج دادن بجز به تأخیر انداختن وده‌ها مشکل شخصیتی و روانی در آینده، هیچ چیز دیگری همراه نخواهدداشت. در این زمینه هیچ نوع وسواس، حساسیت و تنبیه جایز نیست.

در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.