روش آموزشی مونته سوری
روش آموزشی مونته سوری یکی از شناختهشدهترین و معتبرین روشهای آموزش کودکان درجهان است که قدمتی بیش از یک قرن دارد.
مونته سوری براساس یادگیری شناختی و برپایه ایجاد شناخت وتغییر در بینشهایی گذشته ذهن کودک به وجود آمده.
کشف و حل مسائل از جمله مهمترین ویژگیهای مونته سوری محسوب می شود.
در واقع در این روش هیچ نیازی به حفظ کردن مطالب از جانب کودکان نیست زیرا تنها با ایجاد انگیزه درونی مطالب مورد نظر به آنها آموزش داده میشود.
ماریا مونته سوری چه کسی است؟
ماریا مونته سوری پزشک و معلم ایتالیایی است که مطالعات و تحقیقات او درباره چگونگی آموزش به کودکان به عنوان روش آموزش مونته سوری شهرت جهانی پیدا کرده است.
روش مونته سوری از سال ۱۹۰۷ تا کنون در مهدکودکهای سراسر دنیا و ایران مورد استفاده است.
ماریا مونته سوری برای بازی بچهها وسایل آموزشی مختلفی را ساخت که امروزه به عنوان اسباب بازیهای مونته سوری معروف شده است.
دکترمونته سوری با استفاده از مشاهدات علمی و تجربیات قبلی خود در کار با کودکان خردسال، موارد آموزشی مرکز مراقبت از کودکان را بر اساس علاقه کودکان به یادگیری و آزادی عمل در انتخاب فعالیتها تهیه کرد.
در اولین مهدکودک مونته سوری دنیا، کودکان چه فعالیتهایی انجام میدادند؟
فعالیتهایی که کودکان در مرکز Casa dei Bambini انجام میدادند عبارت بود از:
۱. فعالیتهای مربوط به مراقبتهای شخصی:
مانند لباس پوشیدن و لباس در آوردن؛
۲. فعالیتهای مراقبت از محیط:
مانند زدودن گردو غبار، جارو کردن و مراقبت از باغچه؛
۳. بازی با مواد آموزشی که دکتر مونته سوری تهیه کرده بود؛
دکتر مونته سوری کودکان را در انجام فعالیت ها و بازی با مواد آموزشی آزاد گذاشته بود او به آنها مستقیم آموزش نمی داد، بلکه بر کارهای بچهها نظارت و رفتارهای آنها را مشاهده و یادداشت میکرد.
با گذشت زمان او نتایج زیر را در رفتارهای بچهها مشاهده کرد:
۱. انجام فعالیتها و بازی با مواد آموزشی دکتر مونته سوری بر اساس علاقهمندی و انتخاب خود بچهها
۲. توجه و تمرکز کردن بچهها در انجام فعالیتها
۳. تکرار کردن انجام فعالیتها و بازی با مواد آموزشی
۴. حساس شدن به نظم در محیط
۵. خود انضباطی در کودکان
هدف مهم آموزش به روش مونته سوری:
هدف آموزشی که دکتر مونته سوری در Casa dei Bambini دنبال می کرد، داشتن استقلال و آزادی عمل در بچهها بود.
او بچهها را در انتخاب فعالیتها، بازی با مواد آموزشی و رفت و آمد در محدودههای مشخص شده مهد کودک، آزاد گذاشته بود و مربی تنها نقش ناظر و راهنما را داشت.
اهداف مونته سوری :
- ارتقای «کل» یک کودک
- سرعت استاندارد آموزش هر کودک
مونته سوری به کودکان میآموزد که آنها منحصر به فرد هستند و در این دنیای بزرگ نقش مهمی را ایفا میکنند.
از همین رو ارزشهایی همانند حقیقت، عمل صحیح، صلح، عشق و دوستی و عدم تجاوز به حقوق دیگران به آنها آموزش داده میشود.
روش آموزشی مونته سوری چیست؟
مزایای روش مونته سوری با دیگر روش های آموزشی
1-ارتباط میان زندگی عملی و مهارت های زندگی
در زندگی عملی به کودکان آموزش داده میشود که با استفاده از چه روشهایی از عهده انجام کارهای شخصی و همچنین فعالیتهای روزمره خود در زندگی عادی برآیند.
از همین رو از روش مونته سوری به عنوان یک روش «علمی- آموزشی» یاد میشود که بر روی مراحل پیشرفت کودک از خردسالی تا بزرگسالی تمرکز دارد.
درهر کدام از مراحل این آموزش، کودک در حال یادگیری مهارتهای سخت و حساسی است که به او کمک میکند تا در برهههای مختلف زندگی بتواند ازپس مشکلات بر بیاید.
مهارتهایی از قبیل بستن بند کفش هایش، جمع کردن وسایل و… که هر کدام میتواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی او در آینده داشته باشد.
بطور کلی روش مونته سوری بر روی مهارتهای زندگی متمرکز شده است و کمک می کند تا کودکان کارهای روزمره خود را با کنجکاوی و دقت بیشتری به سرانجام برسانند.
2-آموزش ریاضی به روش مونته سوری
روش آموزشی مونته سوری برای آموزش ریاضیات برنامه ویژه ای را برای کودکان در نظر گرفته است و به آنها یاد میدهد که بشمارند تا در آینده این توانایی را بدست آورند که اشیاء سخت و جامد مانند مهرههای رنگی را نیز مورد شمارش قرار دهند.
معلمان مفاهیم انتزاعی ریاضی را به شیوهای ملموس و جذاب برای کودکان شرح میدهند.
مفاهیم ناملموس ریاضی در مونته سوری قابل دیدن، لمس و حس کردن میشوند و به این ترتیب درکی عمیق از آنها فراهم میآید.
به عبارت بهتر، کودکی که تحت آموزش روش مونته سوری است مفاهیم اولیه ریاضیات را از طریق دو روش آموزش میبیند:
- کارکردن با وسائل قابل لمس
- روش های تئوری در سطوح دبستانی
در واقع محققان به این نتیجه رسیدهاند که :
اگر در سالهای اولیه زندگی یک کودک وسایل ریاضی در دسترس او قرار داشته باشد او به سادگی و با خوشحالی بسیاری از واقعیتها و مهارتهای حساب را (همانند سازی) میکند در حالیکه در سالهای بعد برای درک این واقعیتها به صورت انتزاعی ساعتهای طولانی تمرین و ممارست، مورد نیاز است در صورتیکه در این روش کودک به طور غیرمستقیم حقایق را کشف میکند.
3-یادگیری به وسیله حواس پنجگانه
طبق نظر کارشناسان کودکان خردسال در طی سالهای عمر خود حواس متفاوتی را تجربه میکنند که هر مرحله از این حواس آمادگی لازم برای دریافت مهارتهای مهم زندگی را در اختیار آنها میگذارد.
بسیاری از محققان توسعه حواس پنجگانه را در سنین 2 تا 6 سالگی بیشتر از هر زمان دیگری میدانند.
زیرا در این برهه از زمان تمایل استفاده از این حواس در کودکان افزایش پیدا کرده و سعی در تکمیل کردن آنها دارند.
4-رشد اجتماعی و گروهی کودک
در مهد کودک های که به روش مونته سوری فعالیت دارند درکلاس ها کودکان در گروه های سنی مختلف تقسیم بندی کرده و آداب اجتماعی وکمک به همنوع را به آنها آموزش داده می شود.
کودکان در این گروه ها می آموزند که با دوستان بزرگتر و همچنین کوچکتر خود چه رفتاری داشته باشند و با استفاده از این آموزش ها به گسترش روابط اجتماعی خود بپردازند.
روش آموزشی مونته سوری
تفاوت روش مونته سوری و روش های معمول آموزشی
هنگامی که کودکان تحت آموزش مونته سوری قرار میگیرند به راحتی میتوانند فعالیتهای مورد علاقه خود را از میان صدها انتخابی که بین دروس مختلف هست انتخاب کنند.
در کلاسهای مونته سوری کودکان در گروههای مختلف قرار میگیرند و با گروه همسالان خود ارتباط برقرار می کنند.
یکی از اهداف مهم روش مونته سوری آموزش کودکان با استفاده از حواس پنجگانه است.
مربیان آموزش دیدیه به روش مونته سوری همواره شرایطی را فراهم میآورند و فعالیتهایی را برای کودکان در نظر میگیرند که به صورت انفرادی و همچنین گروهی بتوانند از پس انجام آن برآیند ومربی تنها نقش راهنما و حمایتگر را برای آنها ایفا میکنند.
بدون دیدگاه