روش های آموزشی مهد کودک

روش های آموزشی مهد کودک


مهد کودک چیست؟

مهد کودک تجربه ای برای بچه ها است که مجموعه ای از روش های آموزشی دوران کودکی را در بر می گیرد. هنر آموزش به کودکان مهد کودک شامل طرح‌های آموزشی متفاوتی است که به آن ها کمک می‌کند تا در یک محیط اجتماعی و مشارکتی با سرعت خودشان یاد بگیرند. یادگیری در خانه شروع می شود، اما از نظر فنی، از لحظه ای که فرزند خود را در هر مهد کودکی ثبت نام کنید، شروع می شود. مهد کودک مرحله مهمی در زندگی هر کودکی است، زیرا دوره گذار از خانه به مدرسه رسمی است. آموزش به کودکان، فرصتی ویژه برای معرفی بچه ها به مدرسه و القای عشق به یادگیری در آنهاست. مربی مهد کودک می تواند یکی از لذت بخش ترین و چالش برانگیزترین مشاغل باشد.

روش های آموزشی مهد کودک

  • یادگیری کنفرانسی

یادگیری کنفرانسی یک روش تدریس پایه است که به مربی فرصت می دهد تا با همه دانش آموزان به صورت یک به یک وقت بگذارند. این روش درک بهتری از نقاط قوت و علایق دانش آموز به معلم می دهد.

  • یادگیری مشارکتی

مربی، کودکان را به دو یا چند گروه‌ کوچک تقسیم می‌کند که برای انجام یک کار به چالش کشیده ‌شوند. این روش به آموزش و درک علایق، مهارت ها و نیازهای یکدیگر می پردازد.

  • رویکرد عملی

رویکرد عملی کودکان را تشویق می کند تا با مثال و انجام آن یاد بگیرند. استفاده از وسایل کمک می کند تا فرزندانتان در مورد مفاهیم انتزاعی، تفکر انتقادی بیاموزند و مهارت حل مسئله خود را توسعه دهند.

  • انجام بازی

در این روش برای بچه ها فرصت کافی  بازی فراهم می شود که به نوبه خود باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی می شود. این روش به مربیان کمک می کند تا تجربیات خود را با کودکان به اشتراک بگذارند، ایده ها و مطالبی را ارائه دهند که به بازی به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنند.

روش های آموزشی مهد کودک

نکاتی در مورد روش های آموزشی در مهد کودک

اگر موضوع  سرگرم کننده باشد، بچه ها برای یادگیری هیجان بیشتری دارند. به جای اینکه به آن ها بگویید که قرار است چه چیزی را آموزش ببینند، داستانی ایجاد کنید و از آنها بخواهید که با شما بازی کنند.

از بچه های مهد کودک بخواهید که بلوک ها، مهره ها یا برچسب ها را بشمارند تا بتوانند روی شمارش اعداد بزرگ کار کنند. کودکان از این طریق مفاهیم پایه ای ریاضی را فرا می گیرند.

کودکان به طور طبیعی در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند. با انجام فعالیت های عملی، این اشتیاق تقویت می شود. به عنوان مثال، بازی با عروسک‌ها یا اسباب ‌بازی‌های حیوانات کوچک برای یادگیری در مورد حیوانات و محیط آنها بسیار مفید است.

مهارت های خواندن و شنیدن زودهنگام را تشویق کنید؛ زمان زیادی را صرف مطالعه برای کلاس خود کنید تا مهارت های پیش از خواندن کودکان را تقویت کنید. از آنجایی که برخی از بچه ها با دیدن بهتر یاد می گیرند، کلمات را به بچه ها نشان دهید.

با کلاس خود در مورد رفتار مناسب صحبت کنید و به آنها توضیح دهید که همه آنها باید به یکدیگر احترام بگذارند. اگر رفتار نادرستی مشاهده کردید، فوراً با کودک صحبت کنید تا یاد بگیرد که این رفتار قابل قبول نیست.

به کودکان کمک کنید تا مهارت های اجتماعی را توسعه دهند؛ ممکن است مهد کودک اولین تجربه کودکان در تعامل با تعدادی از همسالان باشد. بچه ها را تشویق کنید تا با هم بازی کنند و به همدیگر در انجام آن کمک کنند.

ویژگی های برنامه بهترین مهد کودک غرب تهران

  1. یادگیری و فعالیت های عملی را با هم ترکیب کنیم.
  2. مفاهیم به بخش های کوچک تقسیم بندی می شوند تا فراگیری راحت تر صورت گیرد.
  3. مهارت های حرکتی کودک را با انجام بازی های متنوع تقویت می کنیم.
  4. در صورت امکان برای آموزش به کودکان از بازی استفاده می شود.
  5. بازی ها به صورت گروهی برگزار می شود.
  6. اردوهای تفریحی و آموزشی را برای بچه ها اجرا می شود.

آموزش و مراقبت سالهای اولیه

آموزش و مراقبت در سالهای اولیه نقش مهمی در رشد کودکان دارد. هدف آن رشد جامع نیازهای اجتماعی، عاطفی، شناختی و فیزیکی کودک به منظور ایجاد یک پایه محکم و گسترده برای یادگیری و رفاه مادام العمر است.

نتیجه

هنر آموزش به کودکان مهد کودک، به جای رقابت، پرورش دهنده و حمایت کننده است. کودکان از طریق فعالیت های سرگرم کننده و جذاب مانند هنر و موسیقی یاد می گیرند و زمان بازی را به فرصت هایی برای یادگیری مهارت های مهم شناختی، حرکتی و اجتماعی تبدیل می کنند. یک برنامه خوب مهد کودک باید تعداد زیادی از روش های آموزشی و طرح های آموزشی را ترکیب کند.

همچنین مربیان مهد کودک با تقویت پایه های فکری و اجتماعی اولیه نقشی اساسی در رشد اولیه دوران کودکی ایفا می کنند. مربیان مهد کودک باید چندین روش آموزشی را اجرا کنند که کودکان را به چالش بکشد تا در حین یادگیری، خود را ابراز کنند. آموزش موفقیت آمیز به کودکان مربوط به یافتن تعادل مناسب بین سرگرمی و یادگیری است.

مهد کودک ذهن روشن

مهد کودک ذهن روشن بهترین مهد کودک صادقیه است و با ایجاد یک محیط پرورشی همراه با انجام بازی برای رشد اجتماعی، عاطفی و خلاق است. ما برای جذاب بودن برنامه ها، آن ها را  بازی محور طراحی می کنیم تا در کنار آموزش و فرا گرفتن مهارت های مختلف، کودک لحظات خوشی  را تجربه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *