سبک فرزندپروری

سبک فرزندپروری


تصمیم گیری در مورد سبک فرزند پروری چالشی است که همه والدین با آن روبرو هستند. همه ما می‌خواهیم بهترین روش را برای تربیت فرزندانمان به کار ببریم و این می‌تواند اضطراب زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان والدین، ما اغلب به این فکر می‌کنیم که بهترین رویکرد برای تربیت فرزندانی شاد، سالم و با شرایط خوب چیست. برخی از والدین سخت گیر هستند، در حالی که برخی دیگر ملایم، هوشیار و دور هستند.

تعریف سبک های فرزند پروری

سبک فرزند پروری شخصی یک سازه روانشناختی است که نشان دهنده راهبردهای استانداردی است که پدر و مادر ها در تربیت فرزند خود از آن استفاده می کنند؛ به رویکرد کلی و رفتارهایی اشاره دارد که والدین در تعامل با فرزندانشان از خود نشان می دهند. این سبک ها جنبه های مختلفی مانند نظم، ارتباطات، انتظارات و حمایت ها را در بر می گیرند. درک سبک های مختلف، به گرفتن تصمیمات آگاهانه والدین کمک می کند. با شروع رشد شخصیت کودکان، سبک های فرزند پروری در معرض تغییر قرار می گیرند.

سبک مقتدر را می توان به عنوان یک تعادل ایده آل از کنترل و خود مختاری توصیف کرد. کودکانی که در یک محیط دموکراتیک بزرگ شده‌اند، به احتمال زیاد پرخاشگر هستند ولی مهارت‌های رهبری خوبی دارند، در حالی که کودکانی که در یک محیط کنترل ‌شده بزرگ شده‌اند، به احتمال زیاد ساکت و غیرمقاوم هستند.

تمایز شیوه های فرزند پروری

هیچ سبک فرزند پروری یکسانی وجود ندارد. هر کودکی منحصر به فرد است و آنچه برای یکی کارآمد است ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. هنگام تصمیم گیری در مورد رویکرد فرزند پروری به خلق و خو، نقاط قوت و ضعف فرزندتان توجه کنید و با نیازهای فردی آن ها تطبیق دهید. حتی پیشینه‌های فرهنگی نیز تأثیر عمده‌ای بر نحوه تربیت فرزندان در خانواده دارد.

انواع سبک های فرزند پروری

هر یک از سبک های فرزند پروری تأثیرات متفاوتی بر رفتار بچه ها دارد و می توان آن را با ویژگی های خاص و همچنین درجات پاسخگویی و مطالبه گری شناسایی کرد. استفاده از سبک های مختلف در موقعیت های متفاوت طبیعی است. هنگامی که ایمنی در خطر است، گروهی از والدین ممکن است از یک سبک مستبد استفاده کنند که جایی برای مذاکره باقی نمی گذارد. اما گروهی  دیگر ممکن است عواقب آن را به تعویق بیندازند و به رویکرد سهل‌ گیرانه روبیاورند تا کودک  تشویق شود در صورت قرار دادن خود در موقعیت های خطرناک درخواست کمک کند.

  • سبک فرزندپروری مقتدرانه

سبک فرزندپروری مقتدر اغلب استاندارد طلایی فرزندپروری در نظر گرفته می شود. والدینی که قوانین و مرزهای روشنی را تعیین می کنند و در عین حال حمایت کننده هستند. آنها راهنمایی می کنند و نظم و انضباط را با عشق اعمال می کنند. این سبک فرزند پروری باعث ارتقای استقلال، انضباط شخصی و رشد عاطفی سالم در کودکان می شود. اغلب سبک ایده آل برای تربیت کودکان است. والدین مقتدر روابط صمیمانه ای با فرزندان خود ایجاد می کنند. آن ها معمولاً قوانین و انتظارات روشنی را برای فرزندان خود تعیین می کنند و در عین حال آنها را راهنمایی می کنند؛ کودکان می دانند که ازمادرشان چه انتظاری می رود. ارتباط نقش مهمی در این رویکرد دارد. این والدین معمولاً به نگرانی ها و احساسات فرزندشان گوش می دهند و سعی دارند رابطه مثبتی ایجاد کنند.

سبک فرزند پروری

  • سهل گیرانه

این والدین نسبت به فرزندان خود نرم‌ و مهربان هستند. آنها معمولا قوانین و مقررات کمی دارند و ممکن است از اجرای عواقب رفتار نادرست اجتناب کنند. نبود ساختار و نظم آن‌ها می‌تواند باعث شود که کودکان از قوانین پیروی نکنند. آنها اغلب اشتباهات فرزندشان را می بخشند و به ندرت به خاطر کارهای اشتباهشان تنبیه می کنند. پدر و مادر به طور فعال در رفاه عاطفی فرزندان خود مشارکت دارند. فرزندان در تصمیم‌ گیری‌هایی مانند اینکه چه بخورند، چه زمانی به رختخواب بروند و… آزادی عمل دارند. بچه ها از عزت نفس و مهارت های اجتماعی خوبی برخوردارند.

سبک فرزند پروری

  • مستبدانه

والدین مستبد از قوانین سختگیرانه، استانداردهای بالا و تنبیه برای تنظیم رفتار کودک استفاده می کنند. والدین مستبد انتظارات زیادی دارند و نسبت به آنها انعطاف پذیر نیستند.  این فرزندان در پیروی از دستورالعمل ها خوب عمل می کنند اما ممکن است با ترس از تنبیه و عدم تجربه در تصمیم گیری خود بزرگ شوند.

سبک فرزند پروری

  • سهل انگارانه

فرزند پروری سهل انگارانه توسط والدینی مشخص می شود که از نظر عاطفی جدا هستند و در زندگی فرزندان خود دخالتی ندارند. آنها حداقل راهنمایی، پشتیبانی و نظارت را ارائه می دهند. والدین سهل انگار نیازهای اولیه کودک را برآورده می کنند. همیشه انتخاب آگاهانه ای نیست که والدین انجام می دهند، اما ممکن است به دلیل شرایطی، مانند نیاز به کار کردن در شیفت های دیروقت، تک فرزندی یا مشکلات کلی خانواده مجبور شوند. این سبک فرزندپروری می‌تواند تأثیرات مخربی بر رشد عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشد، زیرا ممکن است احساس غفلت، عدم حمایت و راهنمایی لازم برای عبور از چالش‌های زندگی کنند. فرزندان معمولاً از سر ناچاری انعطاف پذیر و خودکفا می شوند. آنها ممکن است در کنترل احساسات مشکل داشته باشند.

  • بدون دخالت

مانند فرزند پروری سهل انگارانه، والدین درگیر نیستند و از نظر عاطفی دوراند یا دخالت کمی در زندگی فرزندان خود نشان می دهند. آنها حتی دانش بسیار کمی در مورد رشد بچه ها دارند. ممکن است فقط نیازهای اساسی فرزندان خود را تامین کنند، اما ارتباط عاطفی و حمایتی مؤثری برای رشد سالم کودک ندارند.

سبک فرزند پروری

بهترین سبک فرزندپروری برای شما چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که والدین مقتدر به احتمال زیاد فرزندان مستقل، متکی به خود و از نظر اجتماعی شایسته تری تربیت می کنند. آن ها از مسائل مربوط به سلامت روان، مشکلات روابط، خود تنظیمی ضعیف یا عزت نفس پایین دوراند، این ویژگی ها بیشتر در فرزندانی  دیده می شود که به شدت از سبک های مستبدانه، سهل گیرانه یا بدون دخالت استفاده می کنند. 

نکات سبک فرزند پروری مؤثر

فرزند پروری سفری برای رشد است وباید در این مسیر تغییراتی ایجاد کنید. موفق ترین والدین بسته به شرایط می دانند چه زمانی باید سبک خود را تغییر دهند.

  • ایجاد یک محیط حمایتی و پرورشی

یک محیط حمایت کننده و پرورش دهنده برای کودک خود ایجاد کنید. به آنها عشق، محبت و همدلی نشان دهید. انتظارات و قوانین واضحی را تنظیم کنید و در عین حال انعطاف پذیری و درک را فراهم کنید. ارتباط باز را تقویت کنید و فرزندتان را تشویق کنید تا افکار، احساسات و نگرانی های خود را بیان کند.

  • منابع

منابع زیادی برای والدین وجود دارد که به شما کمک کند تا در چالش های فرزند پروری موفق عمل کنید. مهد کودک ذهن روشن واقع درغرب تهران، کلاس و کارگاه های مادر و کودک ارزشمندی برای حمایت از والدین ارائه می دهد. نقش مادران در فرزند پروری بسیار چشمگیر است و اغلب به عنوان محور اصلی در توسعه و رشد کلی کودکان دیده می‌شود. این نقش می‌تواند بسته به فرهنگ، ساختار خانواده و شرایط اجتماعی متفاوت باشد.

  • پذیرش انعطاف پذیری و رشد

فرزند پروری یک فرآیند همیشه در حال تکامل است پس انعطاف پذیری را برای رشد و تغییر باز بپذیرید. همانطور که فرزند شما رشد می کند، سبک فرزند پروری ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد تا نیازهای در حال تغییر او را برآورده کند. بنابراین، هر سبکی که انتخاب می‌کنید (یا ترکیبی از سبک‌ها) همیشه علایق فرزندتان را در نظر داشته باشید. تربیت کودک یعنی حمایت از بچه ها در حالی که اشتباهاتی را مرتکب شوند، مسئولیت های متناسب با سن خود را برعهده گیرند، خودشان فکر کنند و مشکلاتشان را حل کنند. 

کدام سبک فرزندپروری بیشتر تشویق می شود؟

یک رویکرد مقتدرانه مفید می تواند از تمجید و تقویت مثبت برای تشویق استفاده کند.

  • نحوه تعیین محدودیت برای کودکان

بخش بزرگی از والدین، تعیین قوانین و محدودیت‌ها برای فرزندان است. شما به عنوان والدین، محدودیت ها را ایجاد می کنید. همانطور که بچه ها نشان می دهند که مسئولیت پذیر هستند و می توانند کارهای بیشتری انجام دهند، می توانید مرزهای آنها را گسترش دهید. به طور کلی بهترین سبک فرزند پروری تعادلی بین ساختار و استقلال را ایجاد می کند و به کودک اجازه می دهد در محدوده های معقول رشد کند و توانایی های خود را کشف کند.

این سبک می تواند به کودکان کمک کند:

  1. اعتماد به نفس بالا به دست آورد.
  2. مسئولیت پذیر باشد.
  3. مهارت حل مسئله خود را تقویت کند.

سبک فرزند پروری و موفقیت تحصیلی

بیشتر والدین دائماً نگران موفقیت فرزندان خود هستند. خواه تحصیلات، هنر، ورزش یا هر علاقه دیگری که کودک ممکن است داشته باشد، آن ها به فرزندانشان کمک می کنند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. فرزند پروری مقتدرانه منجر به کسب موفقیت بهتر در تحصیل همراه با پشتیبانی بالا می شود.

مهدکودک بچه ها را از طریق راهنمایی آموزش می دهد، نه لزوماً با تحمیل کلاس های سختگیرانه تحت رهبری معلم، بلکه با استفاده از یک محیط آموزشی کودک محور با توجه به نیازها و علایق خودشان بازی می کنند و می آموزند. این به کودک کمک می کند تا عزت نفس، اعتماد به نفس و سبک زندگی مستقل خود را ایجاد کند. والدین و مهدکودک باید با مجموعه‌ای از قوانین و مرزهای مشابه همکاری کنند تا کودک گیج نشود.

مهدکودک ذهن روشن

مهد کودک ذهن روشن محیطی پر از عشق، توجه، احترام را دارد تا کودکان با هر نوع سبک فرزند پروری را بتواند درک کند. ما به عنوان مهدکودک پیشرو در غرب تهران، با ارائه راهنمایی، منابع و جامعه ای دوست داشتنی از والدین در این راه کنار شما هستیم. بیایید با هم یک پایه قوی برای آینده فرزندتان ایجاد کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *