پیش دبستانی 1(5-4 سال )ذهن روشن
سالهای پیش از دبستان مرحله شکل گیری شخصیت کودک است.
کودک با توجه به محیط اطرافش دنیا را لمس میکند، اگرمحیط و آموزش غنی باشد هوش و توانایی کودک شکوفا و استعدادهای کودک پرورش پیدا می کند در اين دوره استفاده از بازی و بهره گيری از وسايل مناسب بازی برای كودكان در آموزش حائز اهمیت است.
خصوصیات کودکان پیش دبستانی
خصوصيات جسمانی:
- این كودكان پرجنب وجوش، دارای ماهيچه های بزرگ، رشد كنترل بدنی خوب و با انرژی فراوان هستند.
- ماهيچههای بزرگ رشد يافتهترازماهيچه های انگشتان ودستها است.
- پسرها درعين رشدجسماني بيشتروجثه بزرگتر د مورد كاركردن باچيزهای كوچک ديرترازدخترها به مهارت مي رسند.
- اغلب عادت به استفاده ازيك دست(90درصددست راست) را دارند.
- نمیتوانند به مدت طولاني ساكت وآرام بنشينند.
خصوصیات اجتماعی:
- بيشتر كودكان يک يا دو دوست بسیار نزديك دارند، ولی اين دوستی ها به سرعت تغيير می كند.
- گروه های بازی معمولا كوچک است و به سرعت تغيير می كند.
- نزاع زياد اتفاق مي افتد ولي معمولا كوتاه است وبه سرعت فراموش می شود.
- بازی های نمايشی را دوست دارند و تحت تاثير نمايش ها و برنامه های تلويزيونی قرار می گيرند.
- آگاهی از نقش جنسی به تدريج در اين دوران سني آغاز مي شود و معمولا كودكان اين دوره آماده الگو پذيری از نقش های اجتماعی مربوط به جنس خود هستند.
- كودك بيشتر دوست دارد كه با ديگران ارتباط برقرار كند و ميل زيادی به همكاری دارد.
خصوصیات عاطفی:
- عواطف خود را آزادانه و آشكارا ابراز می كنند.
- كودكان به علت روبرو شدن با موقعيت های جدید و به دليل قوه تخيل فعالی که دارند ممكن است ترسهای زيادی داشته باشند.
- حسادت دربين آنها تقريبا عادی است.
- لكنت زبان بين كودكان بسيار شايع است.
خصوصیات ذهنی:
- خود مداری از ويژگی های اين دوره می باشد كه به علت خود مداری كودك قادر به درك ديد گاه ديگران نيست.
- مهارت كاملی در زبان دارند و قدرت تخيل و خلا قيت به اوج مي رسد.
- رشد گويايی در اين دوره بسيار سريع است .
سخن گويی كودك از نظر محتوا به دو صورت تكلم خود مدار وتكلم اجتماعی شده انجام مي شود .
ویژگیهای تفكر كودك پيش دبستانی
تفكرعينی:
كودك در این سن معمولاً دارای تفكر عينی است. يعنی هرچیزی را که را میتواند لمس، مشاهده و تجربه كند به سادگی درك ميكند. زمانی که موضوعی انتزاعی را برايش شرح داده میشود بايد با مثالهايی عينی در باره تجربيات ملموس زندگي همراه باشد.
مثلاً زمانی که در باره ضرورت رعايت بهداشت و نحوه بروز بيماری در اثر فعاليت ميكروبی توضیح داده میشود باید از كتاب يا كارتون با نقاشیها و تصاوير كارتونی از ميكروب هم استفاده شود.
تفكر سحرآميز:
كودك در اين سنين فكر میكند كه اعمال، آرزوها و احساساتش بر حوادث و وقايع اطراف تأثير می گذارد.
خود محوری:
كودك در این سن تفكر خود محور دارد. کودک تصور میكند كه مركز دنيا است و همه حوادث و اتفاقات در جهان برای او رخ می دهند تنها دنيا را از زاويه ديد خودنگاه میکند.
جاندارپنداری:
كودك پيش دبستانی، ويژگیهای انسان را به اشيای بی جان نسبت ميدهد. وقتی که میدود و با ميز برخورد میكند و به زمين میفتد میگوید اين ميز است كه عمداً موجب زمين خوردن من شده است.
درک زمان:
كودک پيش دبستانی نمیتواند طول مدت زمان را دقيقاً درک كند. زمان را در ارتباط با برنامه روزانه اش درک ميكند، بنابراين وقتی قرار است زمان انجام كاری را به او يادآوری كنيد نياز است كه آن را در رابطه با كارهاي روزانه بيان كنيد: مثلاً «وقتي پدر از سركار برگردد، به پارگ ميرويم» كودك مفهوم زمان گذشته، حال و آينده را درک میكند مثلاً ممكن است جملات «وقتي بزرگ شدم» يا «وقتي خيلي كوچک بودم» را به كار ببرد ولي برای درك دقيق تر زمان و دروههای زماني طولاني نياز به كمك دارد. مثلاً برای اينكه به وی نشان دهيد 10 روز ديگر به مسافرت خواهيد رفت، میتوانيد از يك تقويم بزرگ استفاده كنيد و گذشت هر روز را با يك علامت مشخص كنيد.
مراحل آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان
هدف آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان پرورش و رشد همه جانبه کودک است. رشد و پرورش همه جانبه کودک شامل مراحل ذیل میباشد:
- رشد زبان و گفتار
- رشد جسمی و حرکتی
- رشد خلاقیت
- رشد ذهنی و شناختی
- رشد عاطفی اجتماعی
در این دوره سنی همانندسازی در کودکان بوجود می آید و توانایی استفاده از روحیه خلاق در فعالیتهای ابتکاری این دوره حائز اهمیت است که در آن مشخص میشود که کودک در آینده خلاق و مبتکر میشود یا دنباله رو.
این دوره از رشد، از آن جهت حائز اهمیت است که که خصوصیات رشد در مقایسه با دوره های سنی دیگر نمودی مثبت و سازنده دارد. مهدکودک در محیطی متفاوت و سازنده این شرایط رشدی را برای کودکان فراهم میکند.
آموزش های مهدکودک ذهن روشن برای نوآموز های دلبندمان:
آموزش در جهت تقویت:
- مهارت گوش دادن
- مهارت برقراری ارتباط?
- مهارت هوش ریاضی
- مهارت نوشتن
- مهارت خوانداری?
- مهارت های اجتماعی
- زبان دوم?
- آموزش مهارتهای اجتماعی (مانند بالا بردن سطح تعامل کودک با دیگر همسالان)
- آموزش اطلاعات عمومی نظیر مفاهیم( بالا، پایین- چپ، راست- کوتاه، بلند و…)
- مشاغل، حیوانات، میوه ها، رنگها، وسایل نقلیه
- مهارتهای نوشتن مانند طرز صحیح گرفتن مداد
از جمله مواردی است که کودک دراین دوره می آموزد.
آموزش آمادگی برای کلاس اول:
آموزش هنری:
آموزش ورزشی:
آموزش خلاقیت:
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.