آموزش کودکان

آموزش کودکان


آموزش به کودکان درمهد کودک به عهده مربیان است تا با توجه به شرایط کودک شما روش های متفاوتی را انتخاب کنند.

یک  روش آموزشی ممکن است برای کودکی مؤثر باشد و برای کودک دیگری اینگونه نباشد؛ زیرا هر روشی از ابزارها و تکنیک های متفاوتی برای آموزش کودکان استفاده می کند. به همین دلیل وجود مربی مجرب و انتخاب درست بسیار مهم است. مربیان ایده های مختلفی از این رویکرد ها برداشت می کنند و بسته به نیاز کودکان از آن ها استفاده می کنند و برای آنها یک رویکرد منحصر به فرد استفاده می کنند.

انواع آموزش کودکان

  • مربی محور

در این روش مربی مسئولیت همه چیز را به عهده دارد و او صرفا به بچه ها مفاهیم را یاد می دهد. کودکان فعالیت زیادی انجام نمی دهند و فقط اطلاعات را دریافت می کنند.
        مزایا:
این روش آموزشی که بر اساس نظریه رفتاری ساخته شده است که نقش مربی بسیار زیاد است و مربی می تواند رفتار کودک را کنترل کند و به طور مستقیم به او آموزش دهد.
        معایب:
روش مربی محور به کودکان اجازه نمی دهد تا به طور آزادانه ذهن و خلاقیت خود را پرورش دهند. در توسعه تفکر تحلیلی، انتقادی و مهارت های حل مسئله ضعیف عمل می کند و بچه ها پیشرفتی نمی کنند.

  • گروه کوچک

آموزش از طریق تقسیم بندی کودکان به گروه های کوچک به مربی این امکان را می دهد که با هر کودک بر روی یک هدف یادگیری خاص تمرین کنند. گروه‌هایی که با مربی کار می‌کنند و گروه‌هایی که به‌ طور مستقل روی فعالیت‌های متنوع کار می‌کنند، مانند استفاده از ابزارها و وسایل مختلف.
        مزایا:
گروه ها با توجه به سطح هر کودک تقسیم بندی می شود و باعث آموزش های متفاوت و هدفمند برای کودکان می شود. مربی توانایی های هر کودک را با دقت ارزیابی می کند و فعالیت هایی با توجه به آن به کودک می دهد. مهارت های اجتماعی و گروهی کودک ارتقا می یابد.
        معایب:
سازماندهی گروه های مختلف کودکان زمان بر است وتلاش مربی را می طلبد. مربیان باید به فعالیت هایی که انجام می دهند فکر کنند تا جذاب و موثر باشند.

  • رویکرد کودک محور

کلاس های کودک محور شامل کودکانی است که در تصمیمات و اجرا مسئولیت بیشتری را از مربی می گیرند. همچنین مربی با تغییر سبک رهبری خود به کودکان در انجام این فعالیت ها کمک می کند.
        مزایا:
کودکان نقش فعال تری در یادگیری خود دارند و احساس مسئولیت را پرورش می دهند. آن ها از طریق آنچه که درست کردند و آموختند فرصتی برای توسعه تفکر تحلیلی خود دارند .
        معایب:
ممکن است برخی از مشکلات رفتاری با استقلال دادن به کودکان ایجاد شود. مربیان باید با رفتاری صحیح بتوانند از بروز آن جلوگیری کنند. کودکان ممکن است خسته شوند، و فراگیری برخی از مفاهیم کلیدی را از دست بدهند.

  • فعالیت محور

در این یادگیری کودکان فعالیت هایی که دارند را تکمیل می کنند و به آن ها در یادگیری مفاهیم پایه ای، تفکر انتقادی، مهارت تصمیم گیری، همکاری و موارد دیگر کمک می کند.
        مزایا:
کودکان با پرسش و پاسخ، مهارت های اجتماعی و تجربیات خود را گسترش می دهند. این نوع یادگیری به کودکان برای تقویت کار گروهی کمک می کند.
        معایب:
کاملا وقت گیر است و به مهارت های مدیریت کلاس نیاز دارد .

  • مونته سوری

امروزه روش مونته سوری در مهد کودک ها بسیار رایج است. در این روش، مربی یک محیط کلاسی ایده‌آل پر از فعالیت‌هایی را آماده می‌کند که بچه‌ها ممکن است از بین آنها کار کنند. علاوه بر این، مربی کودکان را راهنمایی می کند.
روش مونته سوری همچنین استفاده از وسایل طراحی شده برای یادگیری را تشویق می کند. به عنوان مثال، سینی هایی وجود دارد که شامل انواع مختلف مثلث یا کارت هایی است که در آن قسمت های پرنده را توضیح می دهد. این روش شامل حوزه‌هایی از مهارت‌های اجتماعی و عملی زندگی، مانند آشپزی و نظافت است.
          مزایا:
انگیزه و احساس مسئولیت قوی از ویژگی های مهمی است که روش مونته سوری سعی در ایجاد آنها برای کودکان دارد. اغلب کودکان، به طور مستقل کار می کنند . کودکان کوچکتر فرصت بسیار خوبی برای توسعه مهارت های اجتماعی، ارتباطی، رهبری و عاطفی خود با کار با کودکان بزرگتر دارند.

  • یادگیری مبتنی بر پرسش

مربیان کودکان را برای توسعه تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله راهنمایی می کنند. کودکان تشویق می شوند تا شکست بخورند و سپس در عملکرد بعدی خود پیشرفت کنند.

آموزش به کودکان در مهدکودک

بهترین روش تدریس چیست؟

هیچ “بهترین” روش تدریس وجود ندارد. آموزش کودکان سبک های متفاوتی دارد که مربی باید متناسب با شخصیت بچه ها بهترین را انتخاب کند تا بیشترین تأثیر را در عملکرد او بگذارد. اینجا است که وجود یک مربی مجرب در مهد کودک مهم است.
برنامه مهد کودک باید انعطاف پذیر باشد و به مربیان اجازه دهد تا از راهبردهای آموزشی متفاوت برای برآورده کردن نیاز کودکان استفاده کنند.
بهتر است برنامه با مشارکت قوی خانواده همراه باشد، تا فعالانه در آموزش فرزندشان شرکت کنند و نتایج یادگیری را تقویت کنند.یک برنامه با کیفیت بالا، تمامی مهارت های کودکان را در طول رشد درگیر می کند.

مهد کودک ذهن روشن

مهد کودک ذهن روشن با توجه به تمامی رویکرد ها و روش های متنوع آموزش کودکان، همیشه بهترین ها را انتخاب می کند؛ مهد کودک با مربیان و متخصصان کودک مدیریت می شود و همین مسئله در توسعه و روند پیشرفت کودک شما قابل مشاهده است. ما با بیش از 10 سال تجربه در این حوزه جزء بهترین مهد کودک های غرب تهران شناخته شدیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *