برنامه غذایی کودکان


خوردن غذای سالم و مقوی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است زیرا بچه ها دردوره رشدهستند. ایجاد یک برنامه غذایی مناسب برای کودکان بسیار کار دشواری است چرا که کودکان در زمینه غذا و خوراک کمی سخت گیر هستند و این هنر ما است که مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را  به آن ها بدهیم.
صبحانه های مناسب شامل :گردو، کره ومربا،عدسی ،تخم مرغ ، فرنی ،شیر برنج است که باعث ایجاد انرژی در کودکان می شود.

در کنار صبحانه سبزیجات مثل خیار، گوجه فرنگی و کاهو و سبزی به افزایش اشتها کمک می کند.
بچه ها تمایل دارند که انرژی خود را با فعالیت های بدنی وحرکتی زیاد تخلیه کنند. حضور بچه ها در کلاس ها برای درست تخلیه کردن این انرژی در کنار دوستانشان لذت بخش تر است.به دلیل بازی کردن مداوم میزان مصرف مواد غذایی ومقوی که بدنشان دریافت می کند بسیار مهم است.

برنامه غذایی مناسب کودکان

اگر با برنامه ریزی درست از همان کودکی بچه ها را به خوردن غذاهایی که سرشار از مواد مغذی هستند عادت بدهیم ؛ در رشد اصولی کودک بسیار تأثیر گزار خواهیم بود و از بروز بیماری های مختلف در کودکان جلوگیری می کنیم.
باید برای کودکانی که مستعد چاقی یا برعکس لاغری هستند با توجه بیشتری برنامه غذایی تهیه کرد تا تمامی مواد مقوی لازم را دریافت کنند.

بهترین غذاها در برنامه غدایی کودکان

  • تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع عالی از پروتئین ها و ویتامین هایی مانند ویتامین A , B است ولی خوردن بیش از اندازه آن باعث افزایش کلسترول می شود. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است . مزایای زیادی دارد ولی استفاده آن برای کودکان زیر یک سال به دلیل تحریک کردن معده ممکن است خطرناک باشد.

  • انواع آجیل ها

آجیل میان وعده سالم و مفیدی است که کودکان را به خوبی سیر نگه می دارد و آن ها را از خوراکی های مضر دور می کند. توت در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان بسیار مفید می باشد.
خشکبار هایی مثل گردو، انجیرخشک، نخود چی، و انواع مغز ها به علاوه سیب خشک و کلوچه میان وعده مناسبی برای کودک است.

  • سبزیجات

سبزیجات دارای مواد مغذی و غنی زیادی از جمله فیبر است و استفاده از آن باعث جلوگیری از گرفتن بسیاری از بیماری ها می شود. میزان کلسیم در کلم بروکلی همانند یک لیوان شیر است پس ما می توانیم از آن برای بسیاری از بچه هایی که از خوردن شیر امتناع می کنند استفاده کنیم.

مواد مورد نیاز بدن کودکان:

  • آهن

کودکان به علت رشد سریع بیشتر در معرض کم خونی ناشی ازنبودن آهن قرار می گیرند که این مسأله باعث کاهش در یادگیری می شود. مصرف گوشت قرمز بدون چربی یا گوشت چرخ کرده در غذا بهترین راه برای افزایش میزان آهن در کودکان است.

  • کلسیم

کلسیم بهترین ماده برای رشد استخوان های کودکان است و استفاده از فراورده های لبنی مانند شیر و ماست برای افزایش آن واجب است.

  • ویتامین D

ویتامین دی یکی دیگر از ملزومات تغذیه کودکان است که از کاربرد آن می توان به کمک کردن در جذب کلسیم برای استخوان ها اشاره کرد. ما می توانیم ازطریق تابش آفتاب برپوست بدن این ویتامین را جذب کنیم.

  • روی

کمبود روی در بدن کودکان باعث اختلال در رشد و کم اشتهایی آن ها می شود.  بهترین مواد غذایی که می توان آن را ازش دریافت کرد گوشت و غذاهای دریایی می باشد.

  • ید

اهمیت وجود نمک یددار در برنامه غذایی کودکان بسیار بالاست. زیرا این ویتامین در فرایند یادگیری برای کودکان خیلی مهم است و نبود آن باعث کند ذهنی و کاهش سطح آموزش پذیری و ضعف جسمی در کودکان می شود.

مهد کودک ذهن روشن

تغذیه کودکان یکی از مهم ترین مواردی است که در مهدکودک باید به آن توجه داشت. مهدکودک ذهن روشن با اهمیت ویژه ای که برای رشد کودکان قائل است بسیاری از این مواد سالم و مغذی را در برنامه غذایی هفتگی خود با بالاتربن کیفیت قرار می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *