برنامه های مهدکودک

برنامه های مهدکودک


برنامه مهد کودک ذهن روشن طبق رویکرد انسان گرایانه است و اغلب دریادگیری و رشد بهتر کودکان موفقیت زیادی دارد؛ هم به آموزش تجربی و هم هدفمند اهمیت می دهد. کودکان تشویق می شوند به جای اینکه از یک برنامه درسی سخت پیروی کنند، فعالیت هایی داشته باشند تا برای آنها لذت بخش و معنادار باشد. هدف این ایده تقویت تمایل کودکان به یادگیری و آموزش نحوه های آن می باشد. بچه ها برای حضور در مهدکودک باید انگیزه داشته باشند تا وابستگی که به والدینشان دارند را کمتر احساس کنند.

برنامه مهدکودک نباید خسته کننده و وقت گیر باشد بلکه باید با توجه به استراتژی های روز جهان برای موفقیت و سرگرم شدن بچه ها طراحی شده باشد.

استراتژی های جذاب برنامه مهدکودک

یادگیری و فعالیت های عملی را با هم ترکیب کنیم.

درس ها را به بخش های کوچک تقسیم بندی کنیم تا فراگیری راحت تر صورت گیرد.

مهارت های حرکتی کودک را با انجام بازی های متنوع تقویت کنیم.

در صورت امکان برای آموزش به کودکان از بازی استفاده کنیم.

بازی ها را به صورت گروهی برگزار کنیم.

اردو های تفریحی و آموزشی را برای بچه ها طراحی کنیم.

بچه ها صبح که وارد مهدکودک می شوند ابتدا زمان صبحانه خوردنشان است از آن جایی هم که همه می دانیم این موضوع چقدر مهم است جزو برنامه های اصلی مهدکودک است. بعد از آن زمان ورزش است تا مهارت های حرکتی خوبی را بتوانند کسب کنند.

کودکان چه مهارت هایی را می آموزند؟

  • درس های آموزشی

در هر دوره سنی، کودک بخشی از مفاهیم ریاضی را می تواند یاد بگیرد. با توجه به رده سنی کودکان کلاس های متفاوتی برگزار می شود که متناسب با سطح یادگیری شان آموزش می بینند. کودک شما زمان زیادی برای کشف اشکال دو بعدی و سه بعدی خواهد گذراند که به تقویت مفاهیم هندسی او کمک می کند.

مرحله اول  یادگیری برخی حروف الفبا است که کودکان با آوا و نوشتن آن ها آشنا شده و توانایی نوشتن اسم خودشان را کسب می کنند. برخی کودکان پیش دبستان 2 که سن بالاتری دارند می توانند بعضی کلمات را حتی بخوانند.

  • مهارت های زبانی

این مهارت به طرز چشم گیری پیشرفت می کند زیرا کودک در اجتماع گروه همسالان خود قرار می گیرد و دوستان بسیار زیادی را پیدا می کند. دوستان با هم دعوا می کنند ومربی به آن ها آموزش می دهد برای حل این اختلافات چه کار انجام دهند.

 با شرکت در کلاس ها و افزایش دایره لغات مهارت های مکالمه ای خود را بهبود می بخشند. آن ها با استفاده از کلمات کوتاه داستان سرایی می کنند.

  • علم

این که حواس چیست و چگونه کار می کنند و اعضای بدن خود را شناسایی می کنند، بخش مهمی از برنامه مهد کودک است.

  • زمان

یادگیری مفهوم زمان برای سن بچه ها سخت است اما کودک همین که بیشتر از قبل آن را درک می کند و می داند که چه ساعتی باید به مهدکودک برود و  ناهار بخورد خوب است .

  • مهارت های شناختی و تفکر

کودکان یاد می گیرند تا با فکر کردن برای حل مشکل شان مهارت حل مسئله خود را تقویت کنند. آن ها بر وظایف و استعداد های خود تمرکز می کنند.

  • پیروی از قوانین

  • مهارت های حرکتی

بیشتر کلاس های مهدکودک دارای بازی های حرکتی به منظور رشد و تقویت استخوان و عضلات بدن است. یادگیری اصول درست دست گرفتن مداد یا مداد رنگی  به کنترل انگشت کودک کمک می کند.

  • تشویق بیان خلاق

بیان خلاق از طریق هنر، موسیقی و نمایش رشد می کند. این فعالیت‌ها وسیله‌ای برای توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف، توانایی‌های شناختی و مهارت‌های اجتماعی است. قصه گویی ذهن های کودکان را جذب خود می کند و نقش مهمی در رشد زبان دارند.

  • مهارت های اجتماعی

فعالیت هایی که نیاز به کار گروهی دارند را تشویق کنید و زمانی را برای بحث در مورد موضوعات همدلی و مهربانی قرار دهید. بازیی ها می توانند به طور موثر به کودکان بیاموزند که احساسات همدیگر را درک کرده و به آنها احترام بگذارند.

برنامه های مهدکودک

برخی از برنامه های مهدکودک 

  • زومبا، یوگا
  • بازی های فکری و هوش
  • مهارت های زندگی
  • زبان
  • و…

مهد کودک ذهن روشن

نحوه آموزش مهدکودک ذهن روشن شامل ایجاد یک محیط پرورشی همراه با انجام بازی برای رشد اجتماعی، عاطفی و خلاق است. یک کلاس درس پویا زمینه را برای تجربه یادگیری مثبت کودکان ایجاد می کند.

ما برای جذاب بودن برنامه ها، آن ها را  بازی محور طراحی می کنیم تا در کنار آموزش و فرا گرفتن مهارت های مختلف، کودک لحظات خوشی  را تجربه کند.

کودکان کم سن هم به دلیل وابستگی که دارند می توانند در کارگاه های مادروکودک شرکت کنند تا آرام آرام احساس استقلال کنند و همچنین با دوستان جدیدی هم آشنا می شوند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *