مهارت ارتباطی کودکان

تقویت مهارت ارتباطی کودکان

ازآنجایی که تقویت هرمهارتی درکودکان نیاز به تمرین دارد برای تقویت مهارت های ارتباطی کودکان نیزباید این مهارت درآنان به صورت مستمر تمرین شود.

یکی ازراه هااین است که برای افزایش وتقویت مهارت های ارتباطی کودکان آنها را درمحیط هایی قرار دهیم که این کاربرایشان مدام تکرار شود. مهارت ارتباطی کودکان

تاثیر مهد کودک

یکی ازمحیط هایی که مستقیما با مهارت های ارتباطی کودکان درارتباط است مهد کودک می باشد.

نکته ویژه والدین:

بنا به گفته کارشناسان وطبق آخرین تحقیقات کارشناسان می گویند که :

رفتن به مهد کودک مهارت های ارتباطی کودکان را تقویت می کند.

کودکانی که به مهد کودک می روندازموقعیت های ارتباطی واجتماعی بسیارمتنوع وگسترده تری نسبت به دیگرهمسالان خود برخوردارند.

بازی های مناسب برای برقرای مهارت ارتباطی کودکان

۱-مسیریابی

مهارت ارتباط غیرکلامی ازجمله مهارت‌های مورد نیاز کودک است برای بهبوداین مهارت می‌­توانیم بازی مسیریابی را با کودک انجام دهیم.

ابتداازکودک بخواهیم که یکی ازمکان‌های مورد علاقه‌اش راانتخاب کندسپس مسیررسیدن به آن مکان را برروی کاغذ رسم کند.

والدین عزیز:

 به همراه کودک وارداین سفرشویدوتلاش کنیدبا مسیری که اورسم کرده به مقصد برسید درمسیرمی‌توانید راهکار‌هایی را به کودک آموزش دهید تا کودک با استفاده ازآن‌ها بتواند منظورش راازطریق رسم علائم واشکال مختلف بهتربیان کند.

۲-نشان بده و بگو!

می ­توان با همراهی کودک یک موضوع را برگزید(مثل میوه‌ی مورد علاقه، کتاب مورد علاقه )پس ازانتخاب موضوع می‌توان ازکودک خواست تا به چیز‌هایی که به موضوع مربوط می ­شودفکر کند ودرمورد آن۵ جمله صحبت کند.

نکته :

این فعالیت تاثیربسیارمهمی دربهبودارتباطات کلامی کودک دارد.

۳-بیا باهم قصه بگیم!

برای انجام این بازی می‌توان تعدادی عکس انتخاب کرد ودراختیارکودک قرارداد سپس می‌توانیم ازکودک بخواهیم تا عکس‌ها را طبق ترتیبی پشت هم چیده ودرباره‌ی آن‌ها یک قصه روایت کند.

فعالیت ویژه:

یک عکس را به کودک نشان دهیم وازاوبخواهیم که درباره‌ی عکس حرف بزند یا قصه بگویداین بازی علاوه برافزایش مهارت‌های ارتباطی کودک به افزایش خلاقیت او نیزکمک می‌کند.

نکته:

قصه‌گویی فعالیتی است که کودکان علاقه‌ی بسیاری به آن دارند.

۴-سخنرانی بزرگ!

تمرین ارائه‌­دادن توسط کودکان باعث افزایش مهارت‌ ارتباط گفتاری آن‌ها می ­شودوکمک می­ کند اضطراب کمتربرای صحبت درمکان‌های عمومی داشته باشند.

سخنرانی کودکان

می ­توانیم به کمک کودکان موضوعی را انتخاب کنیم سپس ازاوبخواهیم تا درمورد این موضوع یک ارائه آماده کندودر جمع خانواده موضوع مورد نظر را ارائه دهد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *