کارگاه خلاقیت مادر و کودک

کارگاه خلاقیت مادر و کودک


رابطه مادر و کودک  پایه و اساس شکل گیری شخصیت و رفتار آینده فرزند شماست. همچنین می‌تواند بر سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی آنها تاثیر بگذارد؛ زیرا مایحتاج اولیه کودکان (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را تامین کرده و با فرزند خردسال خود ارتباطی مطمئن را ایجاد می‌کنید.  این رابطه پربار قبل از متولد شدن کودک شکل گرفته و تمام ماه هایی که کودک در بدن مادر بوده شروع شده است. از آنجایی که اولین رابطه عمیق کودک با محیط اطراف به شمار می‌رود، تأثیر بسیاری بر آینده او و نوع روابطش با دیگران خواهد داشت.

مادران با درگیر شدن در زندگی روزمره فرزند خود و ایجاد ارتباطی مثبت می توانند بر روی افزایش عزت نفس، کنجکاوی، مستقل بودن کودکان تأثیر بگذارند و به بچه ها کمک  ‌کنند تا درتصمیم‌گیری بهترعمل کنند. 

مزیت های داشتن رابطه خوب میان مادر و کودک

کودکان خردسالی که  در یک خانواده با وابستگی سالم رشد می کنند، در آینده روابط شاد و رضایت بخشمند تری را با دیگران خواهند داشت. آن ها احساس امنیت بیشتری تحت شرایط سخت و استرس زا را دارند.  بچه هایی که رابطه خوبی با مادر خود دارند مهارت های ذهنی، زبانی و عاطفی خودشان را به همراه اعتماد به نفس و امیدواری ارتقا می دهند. همچنین مهارت های حل مسئله، اجتماعی و تحصیلی بهتری نسبت به همسالان خود دارند.

رابطه مادر و کودک

اولین ارتباط مادرانه

ایجاد رابطه میان مادر و کودک نیاز جسمی و روانی نوزاد است که موجب آسایش و محافظت آن ها می شود؛ بنابراین  مادر به عنوان پناهگاه امنی برای ایجاد اولین وابستگی ‌های عاطفی کودک در نظر گرفته می‌شود. در دوران کودکی، این تعاملات عاطفی با هدف ایجاد آرامش، محافظت، محبت و عشق شکل می گیرد. پیوند با نوزاد، نوعی ارتباط قوی و شدید عاطفی است که همین احساس  باعث می‌شود بخواهید او را با عشق و محبت فراوانی بزرگ کنید. نوزاد با رفتارهای ذاتی مثل گریه کردن و لبخند زدن ارتباط برقرار می کند و واکنش ما به این رفتار در ذهن او مؤثر است.

رشد روانی کودک برای شکل گیری اعتماد در دوران صفر تا هجده ماهگی او می باشد. در این مرحله ، نوزاد به دنیایی که در آن متولد شده اطمینان ندارد وبه دنبال مراقب اصلی خود که همان مادر است می گردد. اگر مراقبت هایی که از نوزاد می کنیم  ثابت و قابل اعتماد باشد، او اطمینان خاطر کسب می کند ولی اگر بالعکس باشد کودک دچاربی اعتمادی ، سوءظن واضطراب می شود.

رابطه مادر و کودک باید گرم، صمیمی، پایدار و محبت آمیز باشد تا موجب  لذت و آرامش هر دو طرف شود. موفقیت در این مرحله به شکل گیری امید منجر می شود. کودکی که اعتماد می کند با خیال آسوده تری در پی کشف دنیا خواهد رفت.

اهمیت رابطه مادر و کودک

مادر شدن درعین حال که ساده به نظرمی رسد اما یکی از پیچیده ترین و سخت ترین کارهایی است که می توان تصور کرد ومستلزم یادگیری مراحل رشد کودک، تهیه برنامه غذایی مفید از نظر تغذیه می باشد.

داشتن فرزند یکی ازبهترین تجربه هایی است که هر کس می تواند تجربه اش کند اما بدون چالش نیست. امروزه به دلیل زندگی های پراسترس و همراه با فشارهای مختلف باید اهمیت ویژه ای نسبت به گذشته برای این موضوع  قائل شد تا یک رابطه مستحکم و هدفمندی در خانواده شکل گیرد.

راه های تقویت رابطه مادر و کودک

  • همراهی کردن کودک

یکی از بهترین روش‌ها همراهی کردن با کودک است ؛ فرزندان در هر سنی که باشند دوست دارند تا والدینشان آن ها را درک کنند. بنابراین والدین باید بتوانند در سطح سن و سال کودکان برخورد کنند به عنوان مثال  با کودک  خود همبازی شوند. بچه ها نباید همیشه فکر کنند که والدینشان جدی هستند. بعضی وقت ها اتفاقا خوب است که با فرزندان شوخی کنیم ولی نباید به گونه ای باشد که آن ها ناراحت شوند.

  • وقت گذراندن با خانواده

در حالی که کودکان مستقل بودن و تنهایی را می آموزند باید همدلی و همبستگی میان خانواده را هم درک کنند و زمانی را برای وقت گذراندن با آن ها بگذراند. تفریح  به صورت خانوادگی  نباید فراموش شود. کودکان در این سن علاقه مند به صحبت کردن هستند و این وظیفه والدین است که به آن ها توجه کنند. بچه ها باید احساس ارزشمندی داشته باشند و بفهمند که برای پدر و مادرانشان اهمیت دارند.

  • قابل اعتماد بودن

به عنوان یک مادر، بسیار مهم است که زمینه اعتماد را ایجاد کنید. کودک باید خیالش راحت باشد که در صورت نیاز به مادر، حتماً او کنارش خواهد بود. اگر حرف می‌زنید یا قولی می‌دهید، حتماً  به آن عمل کنید. این اعتماد اولیه به کودک کمک می‌کند تا دلبستگی ایمن با والدین خود برقرار کند که در سلامت روابط آینده او بسیار موثر خواهد بود.

  • رفتار مناسب با کودکان

محکم باشید: گاهی نیاز است که با بچه ها با اقتدار برخورد کرد تا اگر مشکلی ایجاد شد آن ها ازوالدین حرف شنوی داشته باشند. کودکان همیشه به راهنمایی نیاز دارند؛ باید با فرزندان در مورد انتظاراتی که از آنها دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها را درک می‌کنند.

عادل باشید: این مسئولیت بسیار مهم است تا کودک به موقع تشویق یا تنبیه شود. عادل بودن ما بر رفتار کودک تأثیر گذار است زیرا که او به جوانب کارهایی که انجام می دهد بیشتر می اندیشد.

رفتاردوستانه: هر رفتاری را به عنوان فرصتی برای برقرارارتباط  بهتر با فرزندتان ببینید. در بیان خود صمیمی باشید، ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید وآن ها را تشویق کنید. اگر کودک کار اشتباهی انجام دهد او را هرگز سرزنش نکید بلکه با رفتار مناسب و دوستانه به او تذکر دهید؛ این گونه او احساس نزدیکی بیشتری می کند.

  • مسؤلیت دادن به کودکان

بچه ها زمانی که در انجام کاری کمک می کنند احساس مفید بودن دارند. زمانی که می فهمند والدین به تصمیمات آن ها احترام می گذارند حس ارزشمندی در وجودشان شکل می گیرد. انجام این کار می‌تواند در آینده کمک کند تا فرد مستقل تری باشند. ما باید همواره در تلاش باشیم تا یک حامی برای کودکان باشیم و آن ها را رو به جلو هدایت کنیم، زمان دهیم که خودشان راه حل مناسب را بیابند.

 نقش مادر در رشد استعدادهای کودک

مطالعات نشان داده است که اوایل کودکی دوره ای است که در آن کودک از نظر رشدی چیزهای زیادی را از اطرافیان خود یاد می گیرند. بچه ها زمانی شکوفا می شوند که رابطه ای امن و مثبت با مردم به ویژه والدینشان داشته باشند. مادر نقش های متعددی را در رشد کودک ایفا می کند،  او مانند یک معلم برای فرزند خود است. نحوه تعامل والدین با فرزندان و مشارکت آنها در فعالیت ها، باعث رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان می شود.

مادران برای کاهش استرس کودکان در هنگام ورود به مهدکودک باید محبت بیشتری به آن ها بکنند اما مهدکودک خوب هم برای جذب راحت تر بچه ها بسیار حائز اهمیت است. مهد کودک ذهن روشن با مربیان متخصص و متبحر تلاش می کند تا کودکان با کسب تجربه های خوب و لذت بخش همواره از حضور در مهدکودک خوشحال باشند.

چگونه والدین می توانند در رشد کودک خود نقش داشته باشند؟

مادران باید سعی کنند تا الگوی مناسبی برای بچه ها باشند. آن ها از طریق کارهایی از جمله درآغوش گرفتن، گذراندن وقت با فرزندان، عشق و محبت شان را بروزمی دهند. با کودک خود صحبت کنید، زیرا این به یکپارچگی مغز او کمک می کند. احساسات فرزندتان را بپذیرید، به او نشان دهید که درک می کنید و اطمینان دهید که هر زمان مشکلی داشت به او کمک می‌کنید.

بهترین راه ها برای تقویت رابطه

  • مدام با فرزندتان حرف بزنید.
  • با صدایی آرام و شاد برایشان آواز بخوانید.
  • ارتباط  چشمی با آن ها برقرار کنید.
  • کودکان خود را نوازش کنید.

رابطه مادر و کودک

ایجاد دلبستگی در رابطه مادر و کودک 

  • نگه داشتن و مراقبت از بچه ها
  • فراهم کردن محیط زندگی امن
  • صحبت کردن با کودک
  • خندیدن و بازی با آنها
  • مطمئن شدن از این­که کودک خواب کافی دارد
  • همراهی با فرزندتان در زمان  غذا خوردن

دلبستگی که دراین ارتباط ایجاد می‌­شود؛ فراتر از آن چیزی است که همگی تصور می‌کنند و کودکانی که وابستگی­‌های سالمی با والدین خود دارند، می توانند در آینده روابط  بهتر و هدفمند تری را برقرار کنند.

ویژگی های مادرآگاه:

یک مادر دلسوزوفداکار با فرزند خود همدلی می کند تا به او مسیر درست زندگی را نشان دهد. هررفتاری عکس العملی متقابل دارد  مادرباید همیشه سعی کند تا برخوردی درست و خوب از خود نشان دهد. او برای تربیت فرزندانش دغدغه مند است و همواره سعی در به روز کردن اطلاعات خود درمورد مسائل فرزند پروری را دارد.  

  • درک بالا و نیرومند بودن  :

مادر باید بتواند درهرشرایطی کودک را درک کند. علاوه بر آن رفتاراو باید به گونه ای باشد که فرزند احساس صمیمی بودن بکند  تا رابطه مستحکمی برقرار شود. مادری که از نظر روحی و احساسی قوی است می تواند ارتباط بهتری با فرزندان خود داشته باشد. مادران مانند تکیه گاه به کودک خود آرامش می دهد.

  • صبوری :

صبر و بردباری که مادر از خود نشان می دهد باعث می شود تا در مقابل کوچکترین خطایی که از فرزندان سر می زند خونسردی خود را حفظ کند و به هیچ وجه عصبانی نشود. مادران صبور همیشه کمتر داد می زنند و بیشتر سعی می کنند تا با آرامی مشکلات را حل کنند و محیطی آرام را برای فرزندان فراهم سازند. 

  • تواضع و احترام :

فروتنی و تواضعی که مادر در مقابل فرزندان دارد باعث شده تا از خودگذشتگی را به آنها یاد دهد. مادر بخشش را به فرزندان می آموزد تا آنها متوجه اشتباه خود شوند و بتوانند از دیگران عذرخواهی کنند. رفتار خوبی که مادر با فرزندان خود دارد به کودکان احترام گذاشتن را نشان می دهد. اگر چه فرزندان هر کدام شخصیت های مستقلی دارند اما همه باید به بزرگ تر از خود احترام بگذارند.

  • محبت کردن:

فرزندان روحیه لطیف دارند همیشه به دنبال محبت و صمیمیت از جانب مادر هستند. مادر با محبت بیشتر می تواند فرزند را به خود نزدیک تر کند. مادری که برای فرزند خود وقت می گذارد در واقع برای او ارزش قائل است و سعی می کند تا با این کار به فرزند خود ثابت کند که برای او ارزشمند است.

  • یادآوری استعدادها:

حتما به کودک در مورد استعدادها و توانایی هایی که دارد یادآوری کنید.

 

یک کودک سالم بدون داشتن والدین سالم نمی‌تواند بزرگ شود. به عنوان یک مادر، شما سزاوار این هستید که به خاطر تمام کارهایی که انجام می‌­دهید به خودتان احترام بگذارید و خود را دوست داشته باشید.

با شرکت کردن در کارگاه های مادر و کودک می توانید به تقویت این رابطه کمک کنید تا لذت بازی در کنار فرزندتان را نیز تجربه کنید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *