کارگاه خلاقیت مادر و کودک

کارگاه خلاقیت مادر و کودک


امروزه همه به این باور رسیده اند که مهد کودک مکانی برای رسیدن به نقاط عطف فیزیکی، عاطفی، اجتماعی، شناختی و زبانی در زندگی است. در آن بچه ها به یادگیری مفاهیم و مهارت های جدیدی مانند حرکت، تمایز بین خیال و واقعیت، روابط اجتماعی، تشکیل جملات طولانی ، شمارش اعداد و…. می پردازند. آموزش مهارت های تفکر خلاق درکارگاه ها به کودکان کمک می کند تا نه تنها خود بلکه دنیای اطراف  را بشناسند. تحقیقات نشان می دهند که درگیر شدن کودک در فعالیت های خلاقانه فرایندی درمانی و لذت بخش است. کودکان به دنبال کسب تجربیات جدید و ایجاد دوستی هستند که نشان دهنده اهمیت کارگاه خلاقیت مادر و کودک است.

شرکت در کارگاه ها فرصتی برای تقویت توانایی ها دریادگیری عملی، توسعه مهارت ها در سنین کودکی است؛ بهبود و توسعه مهارت های خلاقانه به پیشرفت شخصی و حرفه ای آینده آن ها کمک می کند.

کودک خلاق

همه کودکان در سطوح مختلف خلاق هستند اما وظیفه ما به عنوان والد قرار دادن آن ها در محیطی است که برای رشد خلاقیت شان اثربخش باشد. خلاقیت های متنوع کودک را می توان در ایده های تزئینی آن ها برای درست کردن یک کاردستی دید. فعالیت هایی از قبیل درست کردن بلوک های ساختمانی با ایده هایشان، داستان سرایی و گفت وگو کردن با عروسک ها، خواندن شعر و آهنگ های ساختگی در بهبود این مهارت ثمر بخش است.

بازی خلاق چیست؟

بازی خلاق به عنوان بازی تخیلی نیز شناخته می شود، هر نوع بازی است که به کودکان اجازه می دهد از تخیلات خود استفاده کنند و آزادانه آن را بیان کنند. زمانی که بچه ها درگیر بازی های تخیلی می شوند، مهارت های اساسی را به کار می برند.

هنر راهی عالی برای بیان خلاقیت کودکان است. آنها می توانند نقاشی ، مجسمه سازی و کاردستی درست کنند.

ساخت موسیقی به پرورش خلاقیت کمک می کند. بچه ها از سازها، صداها یا اشیاء روزمره برای ایجاد صدا استفاده می کنند.

اهمیت کارگاه خلاقیت مادر و کودک

این کارگاه ها کودک را توانمند می کند تا با ایده های جدید الهام بخشند و میل به خلاقیت را برمی انگیزد. توسعه مهارت های خلاقانه به رشد مهارت های شخصی کمک می کند. کودکان می آموزند که خارج از چارچوب فکر کنند و به یک موقعیت از دیدگاه های مختلف نگاه کنند. علاوه بر این، تشویق کودکان به شرکت در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های خلاقانه، بر خلق و خوی و اعتماد به نفس آن ها تأثیر می‌گذارد. همچنین خلاقیت می تواند توانایی های شناختی مغز شما را بهبود بخشد.

مهارت هایی که بچه ها کسب می کنند:

  • حل مسئله

وقتی بچه ها درگیر بازی های خلاقانه هستند، با چالش های جدیدی روبرو می شوند. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوند بفهمند که چگونه یک برج بلند از بلوک بسازند؛ آن ها از طریق آزمون و خطا چگونگی حل این مسئله را فرامی گیرند.

  • ارتباط

کارگاه خلاقیت مادر و کودک با انجام بازی های متنوع به رشد مهارت های ارتباطی کودکان کمک می کند؛ به دلیل قرار گرفتن در گروه همسالان دوستان جدیدی پیدا می کنند و در حین بازی با قوانین مختلفی مثل نوبت گرفتن، گوش دادن و صحبت کردن آشنا می شوند.

  • تفکر انتقادی

فرصت های زیادی برای تصمیم گیری و انتخاب بین گزینه های مختلف فراهم می شود که فرزند شما با فکر کردن تصمیم می گیرد تا انتخاب کند و با نتایج آن مواجه شود. از آنجایی که تفکر انتقادی نیازمند جذب اطلاعات و قضاوت در مورد آن ها است، تخیل و کنجکاوی را می طلبد. وقتی بچه‌ها اطلاعات جدیدی را دریافت می‌کنند مانند زمانی که در حال بازی هستند باید در نظر بگیرند که چگونه این اطلاعات با آنچه قبلاً می‌دانند مطابقت دارد یا خیر.  

فعالیت های کارگاه خلاقیت مادر و کودک

  • طراحی و نقاشی

نقاشی از بهترین فعالیت های کارگاهی برای شکوفایی خلاقیت است. این فعالیت ها نه تنها برای بچه ها سرگرم کننده هستند، بلکه به رشد مهارت های حرکتی آنها نیز کمک می کند. علاوه برآن ها در بیان خلاق نیز تأثیرگزار است. طراحی آزاد، تصویرسازی داستان، نقاشی با انگشت و موارد دیگر برای کودکان جذاب هستند. 

  • فعالیت‌های عملی

حس لامسه و تخیل کودک با بازی کردن مجموعه ای رنگارنگ از خاک شکل می گیرد کودکان می‌توانند آثار منحصربه ‌فرد خود را مجسمه ‌سازی کنند.

  • داستان سرایی

قصه گویی یک تمرین برای تقویت مهارت تفکر انتقادی و خلاق است. با سناریوهای مختلف، وسایل سرگرم‌ کننده و تصاویر رنگارنگ، داستان سرایی را  برای کودکان جذاب کنیم.

  • اوریگامی

اوریگامی یک فعالیت کلاسیک است که شامل تا کردن کاغذ می باشد که به شکل های منحصر به فردی در می آید. این فعالیت سرگرم کننده شامل تجسم و درک چگونگی تبدیل کاغذ دو بعدی به اشکال سه بعدی است. این امر آگاهی فضایی و توانایی حل مسئله را برای کودکان افزایش می دهد. 

کارگاه خلاقیت مادر و کودک

بازی مناسب سن کودکان

 مهم است که توجه داشته باشیم که بازی خلاق برای کودکان در تمام سنین حیاتی است اما نوع بازی مناسب برای کودک به سن و مرحله رشد او بستگی دارد.

  • کودک زیر یک سال

نوزادان تازه شروع به کشف دنیای اطراف خود می کنند در این مرحله، کودک شما فعالانه بازی نمی کند، اما دانش خود را با تقلید از اعمالی که دیده است،نشان می دهد. همچنین آنها عاشق تجربه کردن بافت ها و صداهای جدید هستند.

  • کودکان نوپا (1-3 سال)

کودکان نوپا سرشار از انرژی و عاشق حرکت هستند. آنها از بازی های فعال لذت می برند. کودکان نوپا همچنین دوست دارند هنر را از طریق فعالیت های خلاقانه مانند نقاشی با انگشت و خمیر بازی کشف کنند.

  • پیش دبستانی (3-5 سال)

کودکان پیش دبستانی شروع به درک بیشتر از دنیای اطراف خود می کنند. در این سن، آنها ممکن است درگیر بازی های داستانی مانند تظاهربه پزشک یا آشپز بودن کنند، همچنین دوست دارند خود را از طریق هنر و موسیقی ابراز کنند.

چگونه به کودکان مهارت های تفکر خلاق را آموزش دهیم؟

از تقویت مثبت برای افزایش تخیل و اعتماد به نفس استفاده کنید

تقویت مثبت برای سطح اعتماد به نفس کودک در هنگام استفاده از تفکر خلاق و درگیر شدن در فعالیت های کلاس درس معجزه می کند. مربی با نشان دادن علاقه، پرسیدن سؤالات و گفتن اینکه چقدر در این فعالیت عالی عمل کرده است به افزایش اعتماد به نفس او کمک می کند.

سوالات باز بپرسید

پرسیدن سوالات باز به کودکان این امکان را می‌دهد تا افکار و ایده‌های خود را به طور مؤثرتری پیدا کنند. سؤالات باز به کودکان کمک می کند یاد بگیرند که چگونه افکار را سازماندهی کنند، داستانی تعریف کنند و حافظه خود را درگیر کنند. درعوض آن ها شروع به پرسیدن سؤالات باز می کنند و به زودی می توانند یک گفتگوی منحصر به فرد و مداوم در مورد یک موضوع داشته باشند.

بازی در محیط آزاد

حرکت و قرار گرفتن در محیط می تواند خلاقیت و فرآیندهای تفکر خلاق را تشویق کند. بازی آزاد همچنین می تواند به کودکان در تقویت مهارت های خودمختاری و تخیل کمک کند. وقتی کودکان آزادی کشف و یادگیری به تنهایی در یک محیط حمایتی و امن را داشته باشند، دستیابی به نقاط عطف رشد به طور طبیعی و با سهولت را رقم می زند.

از علایق و سرگرمی ها حمایت کنید

تنظیم علایق و سرگرمی های خاص کودک به پرورش و پیشرفت مهارت های فیزیکی، عاطفی و شناختی او کمک می کند. مربی باید درک کند که چگونه هر کودک به سمت فعالیت های مختلف کشیده می شود و با سرعت های مختلف رشد می کند. تشویق کودکان برای شروع واجتناب از مقایسه ، به آنها کمک می کند تا نسبت به خود احساس افتخار کنند.

تشویق ریسک پذیری 

مربی کلاس کودک  را  تشویق کند تا چیزی متفاوت از آنچه که معمولاً انجام می‌دهد را امتحان کند. کودکان از این که چقدر از تجربه جدید لذت برده‌اند و اینکه تغییر آن‌قدر که تصور می‌کردند ترسناک نبود، شگفت‌ زده می‌شوند.

مهدکودک چیزی فراتر از بازی کردن است؛ کودکان با کسب تجربه در همین بازی ها مهارت های خود را بهبود می بخشند وبه آینده هرچه درخشان تر نزدیک می شوند. مهد کودک ذهن روشن با در نظر گرفتن تمامی این موارد در رشد کودک کنار شما خواهد بود.

کارگاه خلاقیت مادر و کودک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *