آمادگی برای نوشتن در پیش دبستان

آمادگی برای نوشتن در پیش دبستان


آمادگی برای نوشتن در پیش دبستانی

مهارت های آمادگی نوشتن (پیش نوشتاری) چیست؟
مهارت‌های پیش‌نویسی، مهارت‌های اساسی است که قبل ازاینکه کودک شروع به نوشتن کند باید آن را پرورش داد.

این مهارت‌ها به توانایی کودک دردست گرفتن واستفاده ازمداد و توانایی کشیدن، نوشتن و رنگ‌آمیزی کمک می‌کند.

یکی از اجزای اصلی مهارت‌های پیش‌نویسی، اشکال پیش‌نویسی هستند.

اینها خطوط مداد هستند که بیشترحروف، اعداد و نقاشی های اولیه از آن تشکیل شده اند.

آنها معمولاً به ترتیب متوالی و در یک سطح خاص سنی تسلط دارند. 

چرا مهارت های آمادگی نوشتن (پیش نوشتاری) مهم هستند؟

مهارت‌های پیش‌نویسی برای کودک ضروری است تا بتواند توانایی در دست گرفتن و حرکت دادن مداد را به‌طور روان و مؤثر ایجاد کند و بنابراین نوشتاری خوانا تولید کند.

هنگامی که این مهارت‌ها توسعه یافته نباشند، می‌تواند منجربه ناامیدی و مقاومت به دلیل ناتوانی کودک درنوشتن نوشته‌های خوانا شود واین می تواند منجر به کاهش عزت نفس و عملکرد تحصیلی ضعیف در کودک شود.

موارد مهم و سازنده برای توسعه آمادگی نوشتن (پیش از نوشتن) چیست؟آمادگی برای نوشتن در پیش دبستان

1-قدرت دست و انگشتان:

توانایی اعمال نیرو در برابر مقاومت با استفاده از دست ها و انگشتان که به قدرت عضلانی لازم برای حرکت کنترل شده مداد اجازه می دهد.
2-عبور از خط وسط:

توانایی عبور از خط خیالی از بینی فرد که بدن را به دو طرف چپ و راست تقسیم می کند.
3-گرفتن مداد:

 نحوه نگه داشتن مداد، که امکان ایجاد حرکت مداد مناسب سن را فراهم می کند.
4-هماهنگی چشمی دست:

توانایی پردازش اطلاعات دریافتی از چشم ها برای کنترل وهدایت دست ها درانجام کاری مانند دست خط.
5-ادغام دو طرفه:

استفاده از دو دست با هم و یک دست جلوتر (مثلاً نگه داشتن و حرکت دادن مداد با دست غالب در حالی که دست دیگر با نگه داشتن کاغذ کمک می کند).
6-قدرت بالاتنه:

استحکام و ثباتی که توسط شانه ایجاد می شود تا امکان حرکت کنترل شده دست را برای کنترل خوب مداد فراهم کند.
7-دستکاری اشیا:

توانایی دستکاری ماهرانه ابزارها (از جمله نگه داشتن و حرکت دادن مداد و قیچی) و استفاده کنترل شده از ابزارهای روزمره (مانند مسواک، مسواک مو، کارد و چنگال).
8-ادراک بصری:

توانایی مغز برای تفسیر و درک تصاویر بصری دیده شده با چشم، مانند حروف واعداد.
9-تسلط دست:

استفاده مداوم ازیک دست (معمولاً یکسان) برای انجام کار، که اجازه می‌دهد مهارت‌های اصلاح‌شده توسعه یابد.
10-تقسیم دست:

فقط از انگشت شست، اشاره و انگشت میانی برای دستکاری استفاده کنید، انگشت چهارم و کوچک را در کف دست بگذارید و انگشتان دیگر را ثابت نگه دارید.

چگونه تشخیص دهیم کودک در مهارت های آمادگی نوشتن (پیش نوشتن) مشکل دارد؟

-کودک در کنترل مداد برای رنگ آمیزی، طراحی یا نوشتن مشکل دارد.
-کودک تمایل خود را به استفاده از کل دست خود برای دستکاری اشیا به جای چند انگشت نشان دهد.
-استقامت ضعیفی برای فعالیت های مبتنی برمداد داشته باشد.
-هنگام رنگ آمیزی درماندن در خطوط مشکل دارد.
-برای فعالیت های مبتنی بر مداد، فشار نامناسبی به کاغذ وارد کند (یا خیلی سنگین و مرتب مداد را می ، یا خیلی سبک و «عنکبوتی»).
-قدرت اندام فوقانی ضعیفی دارند (شانه های ضعیف).
-در هماهنگی هر دو دست با هم برای کارهای دو دستی مشکل دارد.
-زمانی که کودک هماهنگی دست و چشم ضعیفی دارد.
-از نظر کلامی کودک مهارت کافی را داشته باشد اما در نشان دادن روی کاغذ (مانند نوشتن، نقاشی یا رنگ آمیزی) مشکل دارد.

سن انتظارات پیش از نوشتن در کودک:

آمادگی برای نوشتن در پیش دبستانی
آمادگی برای نوشتن در پیش دبستانی

کودک در 1 تا 2 سالگی:
به طور تصادفی خط خطی می کند.
به طور خود به خود در جهت عمودی/افقی و/یا دایره خط خطی می کند.
یک جهت افقی / عمودی / دایره ای را تقلید می کند.

2تا 3 سالگی:
یک خط افقی را تقلید می کند.
یک خط عمودی را تقلید می کند.
یک دایره را تقلید می کند.

3تا 4 سالگی کودک:
یک خط افقی را کپی می کند.
یک خط عمودی را کپی می کند.
یک دایره را کپی می کند.
تقلید می کند +
تقلید می کند / و \
مربع را تقلید می کند.

4 تا 5 سالگی :
یک + را کپی می کند.
یک خط را ردیابی می کند.
مربع را می کشد.
مداد را در موقعیت نوشتن می گیرد.

نقص در مهارت نوشتن مشکلات بسیاری را برای کودک به همراه دارد که تعدادی را بیان می کنیم:

رفتار: ممکن است ازمداد دست گرفتن و سایر کارهای حرکتی ظریف اجتناب کند.
عزت نفس: وقتی کودک  کار خود را با همسالان خود مقایسه می کند و متوجه تفاوت می شود باعث می شود عزت نفس کودک کاهش پیدا کند.
عملکرد تحصیلی: کودک انجام تکالیف را دشوار می‌داند و کندتر انجام می‌دهد.

مراقبت از خود: توانایی تسلط کم (به طور مناسب) بر استقلال در فعالیت های روزمره زندگی (مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، تمیز کردن دندان ها، مسواک زدن مو).

اجتناب: استفاده از دیگران برای انجام وظایف حرکتی، به جای اینکه واقعاً خودشان انجام دهند (مثلاً “بابا، برای من خانه ای بکش” یا “برای من یک موشک بساز”، با خودداری از انجام آن کار).

برای بهبود مهارت های آمادگی نوشتن (پیش نوشتاری) چه کاری می توان انجام داد؟

1-تسلط دست: تعیین و تقویت استفاده غالب دست درعملکرد دقیق کار.
2-تجربه: کودک را به مشارکت در فعالیت هایی تشویق کنید که شامل گرفتن و دستکاری اشیاء کوچک مانند نقاشی، پازل، باز کردن ظروف، نخ زدن یا سایر کارهای مرتبط است.
3-نوک زدن و اشاره کردن: کارهایی را تمرین کنید که فقط از یک یا دو انگشت استفاده می کنند (نه همه به یکباره) به عنوان مثال. بازی های پوک زدن

هنگامی که کودک شما درگیر فعالیت های حرکتی ظریف است، تحسین و تشویق کنید، به خصوص اگر زمانی که یک فعالیت را دشوار می بیند، مداوم است.

4-قدرت دست و انگشت (مانند خراشیدن، کاغذ، استفاده از موچین، خمیر بازی، گیره).
5-فعالیت‌های بازی حسی (مانند بازی برنج، نقاشی با انگشت) برای کمک به توسعه آگاهی لمسی.
6-هماهنگی دست و چشم: فعالیت هایی رابا کودک تمرین کنید که شامل هماهنگی دست و چشم (مانند پرتاب کردن و گرفتن) و عبور از خط وسط (مانند دست بردن از سراسر بدن برای برداشتن وسایل) است.
7-قدرت اندام فوقانی: فعالیت های بازی را با کودک انجام دهید که قدرت اندام فوقانی را افزایش می دهد (مانند بالا رفتن از نردبان، راه رفتن با چرخ دستی).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *