برنامه آموزشی استم

برنامه آموزشی STEM چیست؟

STEM مخفف عبارت‌های Science (علوم)، Technology (فناوری)، Engineering (مهندسی) و Mathematics (ریاضیات) می‌باشد.

این اصطلاح نشان‌دهنده یک رویکرد آموزشی است که هدف آن ترکیب و تلفیق علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به منظور حل مسائل به شیوه‌های خلاقانه و کاربردی است.

اجرای برنامه آموزشی STEM به ویژه در مراحل ابتدایی تحصیل می تواند به تربیت نوآموزانی خلاق و توانمند منجر شود.

مزایای آموزش استم در مهدکودک ذهن روشن

سنین 4 تا 7 سالگی برای بسیاری از کودکان اوج خلاقیت محسوب می‌شود و تشویق کودکان به انجام فعالیت‌های استم در سنین مهدکودک و پیش‌دبستانی می تواند به ارتقاء مهارتهای ضروری آنها کمک کند. برخی از مزایای این رویکرد آموزشی عبارتند از:سازه خلاق در کمپ دبستان ذهن روشن

1-ایجاد علاقه و اشتیاق به یادگیری علوم و فناوری:

از طریق تجربه‌های علمی و فناوری، نوآموزان با مفاهیم اولیه علمی آشنا می‌شوند و علاقه‌مند به یادگیری و کشف بیشتر می‌شوند.

2-تقویت خلاقیت و تفکر انتقادی:

آموزش استم به نوآموزان این امکان را می‌دهد تا با تفکر انتقادی مسائل را بررسی کنند و به صورت خلاقانه به حل مسائل بپردازند.

3-افزایش اعتماد به نفس:

موفقیت در حل مسائل و دستیابی به نتایج مثبت در فعالیت‌های STEM می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در نوآموزان شود.

4-تقویت مهارت‌های ضروری:

آموزش STEM در مهدکودک به تقویت مهارت‌های ضرورت مانند تفکر منطقی، حل مسائل، تفکر خلاقانه و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان کمک می کند.

5-آمادگی برای آموزش‌های آینده:

با ایجاد پایه‌های قوی در زمینه‌های علوم و ریاضی، نوآموزان آمادگی بیشتری برای آموزش‌های آینده خود پیدا می‌کنند و در مراحل بعدی آموزشی، راحت‌تر با چالش‌ها مواجه می‌شوند.

استفاده از برنامه‌های آموزشی STEM در بهترین مهدکودک غرب تهران، باعث افزایش یادگیری مفاهیم علوم و ریاضی در نوآموزان می‌شود و زمینه‌های مختلفی از رشد شناختی، اجتماعی و خلاقیت را در آنها تقویت می‌کند.

همچنین، این آموزش‌ها به کودکان اجازه می‌دهد تا با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند و یادگیری را همانند یک مسیر هیجان‌انگیز تجربه کنند.فعالیتهای استم

اهداف اصلی آموزش STEM 

رشد شناختی:

در 4 مرحله رشد شناختی پیاژه دوره مربوط به مهدکودک‌ “وضعیت پیش عملیاتی” محسوب میشود. این زمانی است که حافظه و تخیل کودک به کمال می رسد و او در حال یادگیری مبانی تفکر انتزاعی، زبان و نمادگرایی است. نوآموزان مفاهیم گذشته و آینده را درک می کنند و همه این عناصر را از طریق بازی نمادین یا «بازی وانمودی» تمرین می کنند.

این برنامه آموزشی در مهدکودک ذهن روشن می‌تواند فرآیند رشد شناختی را با فعالیت‌هایی نظیر ترتیب متوالی، تشخیص الگو، تقویت حافظه و تفکر نمادین بهبود بخشد.

رشد اجتماعی:برنامه آموزشی STEM چیست؟

فعالیت و مشارکت‌های گروهی از طریق بازی به نوآموزان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را در تعامل با گروه همسالان افزایش دهند.

به همین منظور فعالیت‌های کلاس به گونه‌ای طراحی شده است تا نوآموزان برای تکمیل یک پروژه (فعالیت در گروه‌های کوچکتر و یا حل مسئله توسط همه افراد حاضر در کلاس) با هم مشارکت کنند.

رشد فیزیکی:

از نظرفیزیکی نیز مهارت های حرکتی ظریف نوآموزان تقویت می شود،

و یاد می گیرند که چگونه حرکات و کارهای پیچیده تری مانند بستن بند کفش های خود، بریدن کاغذ در یک خط مستقیم و … را انجام دهند.

مهارت‌های اصلی و ضروریی که نوآموزان می توانند با فعالیتهای استم کسب شدند، به شرح ذیل است:

استدلال فضایی:

استدلال توانایی تجسم اشیا یا ایده‌ها به صورت سه بعدی است.

در این گروه سنی ساختن سازه‌های خلاق می تواند راهی سرگرم کننده برای گنجاندن استدلال فضایی در برنامه آموزشی باشد.

نوآموزان می توانند دستورالعمل های مکتوب را برای ساخت یک شی فیزیکی (دو بعدی تا سه بعدی) دنبال کنند.

استفاده مجدد از اشکال هندسی برای ایجاد اشکال جدید (ساخت اشکال مختلف از مثلث: الماس، شش ضلعی، مستطیل و غیره) و یا یک شیء مشابه را از زوایای و دیدگاه های مختلف بررسی کنند.

استدلال فضایی ارتباط نزدیکی با ریاضیات، حل مسئله و تفکر انتقادی دارد. استفاده از این مهارت در مراحل اولیه زندگی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر موفقیت بعدی نوآموزان داشته باشد.

توالی و مطابقت:آموزش استم به کودکان

با توالی و مطابقت، نوآموزان توانایی دنبال کردن مراحل را به ترتیب و قرار دادن اشیاء به روش درست را می آموزند و به آنها کمک می‌کند الگوها را بشناسند و بتوانند به تنهایی شمارش کنند و داستانی را از ابتدا تا انتها تعریف کنند.

آموزش این مهارت در ذهن روشن به نوآموزان کمک می‌کند تا برخورد منطقی با یک مسئله داشته باشند و وظایفشان را به مراحل کوچک‌تری تقسیم کنند.

حل خلاقانه مسئله:

یکی از مهارت‌های ضروری زندگی مواجه شدن با چالش‌ها و یافتن راه حل‌های مختلف برای حل آنها است.

فراهم کردن فرصتی برای حل خلاقانه یک مسئله، به نوآموزان کمک می‌کند تا راه‌های مختلف را در هنگام مواجه با چالش امتحان کنند و منجر به اعتماد به نفس و تفکر انعطاف پذیر در آنها می شود که می تواند به آنها در زمینه‌های تحصیل و زندگیشان کمک کند.

ادغام فعالیت‌های STEM در برنامه آموزشی مهدکودک ذهن روشن

نیازی نیست که آموزش STEM یک موضوع مجزا در کلاس درس باشد.

در واقع، مهدکودک ذهن روشن با ادغام آموزش STEM به برنامه‌های آموزشی خود به تقویت مهارت‌های ضروری نوآموزان می پردازد. 

برنامه آموزشی استم بر استدلال فضایی، توالی، مکاتبات و حل خلاقانه مسئله متمرکز است و این مهارت‌ها به روش‌های مختلف در برنامه درسی ذهن روشن گنجانده شده است.

“بعد چه اتفاقی می افتد؟”برنامه آموزشی استم در مهدکودک ذهن روشن

نوآموزان می توانند الگوها را شناسایی کنند و در کلاس درس و در دنیای واقعی از آنها استفاده کنند.

آن‌ها با حدس زدن اتفاقات بعدی، چه در طول داستان یا کلاس درس می توانند ماهیت منطقی و توالی هر چیزی را تشخیص دهند و به کنجکاوی، خلاقیت و اعتماد به نفس نوآموزان کمک می‌کند.

در نتیجه، برنامه آموزشی استم در مهدکودک ذهن روشن از طریق ارتقاء تفکر و خلاقیت کودکان، به دستاوردهایی مثبت منجر می‌شود.

در این محیط، کودکان احساس می‌کنند که هر چیزی امکان پذیر است و خطاها نیز فرصت‌هایی برای یادگیری بهتر هستند.

این فعالیت‌ها با تمرکز بر آموزش نوآموزان به صورت جذاب در جهت پرورش نسلی خلاق و نوآور طراحی شده است و نقش مهمی در شکوفایی و رشد شخصیتی کودکان ایفا می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *