روند جذب کودک در مهد کودک

روند جذب کودک در مهد کودک


مهمترین نکته در روند جذب کودک انتخاب بهترین مهد کودک، متناسب با ویژگی های شخصیتی فرزندتان است تا فرایند یادگیری و رشد عالی داشته باشد. مهد کودک ذهن روشن با استفاده از روش های آموزشی بروز و مفید می تواند برای کوچولوهای عزیز غرب تهران بهترین گزینه باشد.
مهد کودک یا پیش دبستانی اولین ورود کودک به جامعه و جدایی از والدین می باشد؛ در نتیجه کودکی که همیشه در کنار والدین خود بوده است تجربه جدایی را درک نمی کند. گریه، ترس و اضطراب به همراه دلهره در کودکان شکل می گیرد. شما به عنوان والدین باید کمی صبور باشید.
هر بچه ای به طور متفاوتی در این باره پاسخ می دهد. برخی از تجربیات جدید هیجان زده می شوند و نمی توانند صبر کنند. برخی با تغییر زمان مشکل دارند و عصبی می شوند. 

3 مرحله کلی در روند جذب کودک

  1. مرحله ایجاد حس امنيت در بچه ها تا بتوانند راحت تر اعتماد کنند. 
  2.  مرحله بازي وانمود كه با همكاري مشترك والدين و مربیان مهد کودک میسر می شود.
  3. .مرحله سازگاري كه والدین با فراهم کردن محيطي آرام اضطراب جدايي كودك را کاهش می دهند. 

نکات روند جذب کودک

  • همراهی کودک برای رفتن به مهد کودک

شما به عنوان والدین لازم است صبح ها عجله نکنید و کودکتان را به اندازه کافی زود بیدار کنید و به او اجازه دهید کمی با بیداری صبح عادت کند معمولا کودکانی که دیر از خواب بیدار می شوند حس دلتنگی بیشتری کرده و اضطراب می گیرند. زمان رفتن و برگشتن از مهد کودک شتاب زده نباشید و با آرامش کودکتان را همراهی کنید.
قبل از ترک کردن کودک زمان کمی را به بازی کردن و وقت گذراندن با وی اختصاص دهید. سپس به او بگوئید که شما به زودی بر خواهید گشت. 
  • مهارت های مهد کودک را تمرین کنید

قبل از وارد شدن به مهد کودک، فعالیت هایی را تمرین کنید که فرزندتان در کلاس انجام می دهد، مانند شکل دادن حروف و در دست گرفتن یک مداد. 
این احتمال وجود دارد که کودک شما با شروع مهد کودک یک برنامه صبحگاهی جدید داشته باشد که ممکن است کمک کند تا زمان خواب آن ها تغییر کند. تمرین کنید که فرزندتان به موقع از خواب بیدار شود، لباس بپوشد و صبحانه بخورد.
بسیاری از کلاس های مهد کودک زمان استراحت دارند. اما اگر کودک شما همچنان چرت می زند، احتمالاً این استراحت کوتاه تر است پس بهتر است این عادت را کاهش دهیم. 
کودک شما اضطراب جدایی را لحظه ای که شما از دیدرس او خارج شوید، تجربه می کند، حتی اگر برای یک لحظه کوچک باشد. بهتر است تا جدایی های کوتاه مدت را تمرین کنید. 
  • سؤال پرسیدن

صحبت کردن با فرزندتان باعث می شود تا به او کمک کنید از دغدغه ‌های روزانه اش عبور کند. پرسش هایی مانند اینکه “به نظر می رسد کمی عصبی هستی. به چی فکر میکنی؟”
ممکن است درک یا بیان این احساسات برای کودک سخت باشد. اما پرسیدن سوال و ابراز همدردی به فرزندتان اجازه می‌دهد بداند شما آنجا هستید.
  • کمک خواستن

فرزند شما ممکن است در مورد نیاز به کمک، در مدرسه عصبی باشد. توضیح دهید که مربی همیشه برای کمک به او در آنجاست تا در انجام کارهای او کمک دهنده باشد. 
نقاط قوت را به فرزندتان یادآوری کنید. برخی از بچه ها نگران این هستند که در انجام کارها «به اندازه کافی خوب» نباشند. توضیح دهید که مهد کودک برای امتحان کردن و کسب تجربه جدید است.
  • حضور والدین در مهد کودک

پس از ثبت نام کودک باید یکی از والدین حتما در مهد کودک حضور داشته باشند تا زمانی که روند جذب کودک در مهد کودک به اتمام برسد. 
زمانی که کودک جذب شد باید برای هر بار آوردن او به مهد کودک نیز مدتی در کنار او باشیم و خداحافظی خاصی با او انجام دهیم مثلا می توان با انجام کاری بامزه با او خداحافظی کرد. مراقب باشید قبل از  ترک مهد کودک فرزندتان چهره ای شاد داشته باشید و خود را نگران نشان ندهید.
دقیقا به کودک خود بگویید چه زمانی بر می گردید مثلا می توانید به او بگویید وقتی که اون عقربه بزرگه بیاد روی اون عدد من پیش تو هستم.
  • دوست یابی

می توانید در چند دقیقه ای که کنار کودکتان در مهد کودک هستید از او بپرسید دوست داری با چه کسی دوست شوی؟
و کودک خود را ترغیب کنید که با کسی که مایل است دوست شود. این کار یکی از مهم ترین روش های جذب کودک به مهد کودک می باشد.

نتیجه

انتقال به مهد کودک ممکن است کمی طول بکشد و فراز و نشیب هایی داشته باشد. اما کمی آمادگی می تواند تفاوت بزرگی در احساس فرزند شما در مورد شروع مدرسه ایجاد کند.
در کنار تمامی راه هایی که در بالا برای روند جذب بهتر گفتیم، مهارت های مربیان و مسئولین مهد کودک بسیار تأثیرگذار است. مهد کودک ذهن روشن مفتخر است که متخصصان و روانشناسان  در حوزه کودک با سابقه کار در این حوزه را در یک محیط امن و شاد با برنامه های جامع و مدون کنار هم گرد آورده است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *