نوروز مبارک- مهدکودک ذهن روشن

بهترین میان وعده ها برای کودکان

رشد ذهنی و جسمی کودکان در گرو تغذیه است. کودکان به علت فعالیت بالایشان و بالا بودن متابولیسم بدن، در بین وعده‌های اصلی غذایی گرسنه می‌شوند. پس میان وعده یک عضو جدایی ناپذیر در رژیم غذایی فرزندتان می‌باشد. میان وعده یک فرصتی عالی برای جذب برخی مواد مغذی اضافی است که نمی‌توان آن را در وعده‌های اصلی گنجاند. با گزینه‌‌های بی‌شماری که امروزه در بازار موجود هستند، تشخیص اینکه کدام میان ‌وعده برای بچه‌های کوچک شما هم خوشمزه و هم مفید است، می‌ تواند بسیار دشوار باشد.

کلاس آشپزی کودکان

 

نکته قابل توجه در انتخاب تغذیه برای دلبندانتان این است که بهترین میان وعده برای کودکان باید تمام گروه‌های اصلی مواد غذایی را در بر گیرد. در این مقاله، به دنیای میان وعده‌‌های مناسب برای بچه‌ها می‌رویم و بهترین انتخاب‌ ‌ها را که نه تنها خوشمزه هستند، بلکه باعث سلامتی و انرژی می‌شوند، را به شما معرفی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

در حالی که وعده‌های غذایی اصلی بیشتر تغذیه کودک را تشکیل می‌دهد، اما اکثر کودکان حداقل یک میان وعده در روز می‌خورند. با اینکه امروزه بسیاری از متداول ‌ترین میان وعده ‌هایی که برای کودکان ارائه می‌‌شوند، ارزش غذایی کمتری نسبت به وعده‌‌های غذایی دارند، اما همچنان میان ‌وعده ‌ها می‌‌توانند از برنامه غذایی سالم کودک شما حمایت کنند یا حتی آن را تقویت کنند.

 

در ادامه میان وعده‌های سالم برای کودکان دسته بندی می‌شوند. از میان وعده به عنوان راهی برای افزایش مصرف میوه و سبزیجات استفاده کنید. اکثر بچه‌ها مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات را نمی‌خورند. زمان میان وعده فرصتی عالی برای افزایش دسترسی و قرار گرفتن در معرض این گروه عذایی مفید است. آنها را با محصولات لبنی یا جایگزین‌های لبنی (مانند انگور و پنیر)، پروتئین‌های بدون چربی (مانند کرفس و کره بادام زمینی)، یا غلات سبوس‌دار و نان (مانند ساندویچ موز روی نان غلات کامل) می‌توان مصرف کرد.

میان وعده‌های ناسالم برای کودکان:

از غذاهای فرآوری شده و قند‌های اضافه شده خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده (در کارخانه ساخته می‌شوند و در کیسه‌ها و جعبه‌ها فروخته می‌شوند) مواد مغذی زیادی ندارند و اغلب شکر و نمک زیادی دارند. علاوه بر این، کودکان ممکن است پس از خوردن غذاهای فرآوری شده سریعتر گرسنه شوند.

به فرزندان خود بیاموزید که رنگین کمانی از رنگ‌ها را بخورند. غذاهای کودکانتان را طوری بچینید که زیبایی غذاهای تازه و رنگ‌های روشن را نشان دهد. در مورد مزارعی که غذا از آنجا می‌آید و کشاورزانی که به رشد آن کمک می‌کنند صحبت کنید.

میان وعده مناسب هر گروه سنی:

میان وعده هر گروه سنی با توجه به نیاز‌های آن‌ها به مواد مغذی تعیین می‌شود. میان وعده های آسان و در عین حال مغذی برای کودکان زیر 2 سال می‌تواند چالش برانگیز باشد!

کودکان نوپا و نوزادان (کودکان 1-3 سال):

غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید، میان وعده‌های فرآوری شده با نمک یا شکر زیاد و غذاهای سفت و ترد است که می‌تواند خطر خفگی داشته باشد. به سراغ میان وعده‌های سالمی بروید که دارای چربی‌‌های سالم و مفید و پروتئین کافی هستند تا کودک نوپای شما را برای مدت طولانی ‌تری سیر نگه دارد. در اینجا چند ایده میان وعده برای کودکان زیر 2 سال پیشنهاد شده است:

جشن کودکانه خلاق قرمز و نارنجی

  • ماست
  • مارمالاد سیب
  • میوه و پنیر
  • سوپ بلغور جو دوسر
  • اسموتی با میوه‌های ارگانیک

این میان وعده‌ها را می‌توان به عنوان میان وعده برای کودکان 2 ساله نیز در نظر گرفت.

چهار سالگی سن بسیار جالب و تکرار نشدنی برای کودک شماست:

این زمان بسیار خوبی برای مشارکت دادن فرزندتان در تهیه غذا است، زیرا او بیشتر به قوانینی مانند ایمنی غذا علاقه‌مند است و دامنه توجه او طولانی‌تر شده است. تا سن 4 سالگی کودک شما مهارت‌های تغذیه‌ای خود را بیشتر می‌کند و به گسترش ترجیحات غذایی خود ادامه می‌دهد. پس آن‌ها را مجبور به امتحان میان وعده‌های جدید نکنید. این سن، بیشترین نیاز را به پروتئین و غلات دارند.

در زیر لیستی از میان وعده برای کودکان 4 ساله آورده شده است:

  • میوه‌های دارای پتاسیم و آهن مانند موز و سیب و هویج و…
  • شیر و پنیر و ماست و فرآورده‌های آنان (زیرا در این سن کودکان از شیر مادر گرفته می‌شوند)
  • آجیل و غلات ( توجه کنید که بادام درختی می‌تواند برای برخی کودکان آلرژی زا باشد)

میان وعده برای کودکان پیش دبستانی:

هر سنی برای رشد سالم در تمام زمینه‌های زندگی جسمی، روانی و رفاه اجتماعی مفید است. رژیم غذایی ناکافی در غذاهای غنی از مواد مغذی ممکن است منجر به تاخیر در رشد، تاخیر روانی حرکتی و اختلالات رفتاری شود. همه این‌ها با آموزش والدین و خانواده‌ها در مورد تغذیه اولیه قابل پیشگیری است.

کودکان خردسال نباید به عنوان بزرگسالان و جوان در نظر گرفته شوند. از آنجایی که آنها هنوز در حال رشد هستند، برای دستیابی به رشد رضایت بخش، کودکان به مقادیر بیشتری از مواد مغذی در واحد وزن بدن نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. بنابراین، هنگامی که کودکان با غذاهای حاوی مقادیر ناکافی مواد مغذی تغذیه می‌شوند، ممکن است رشد و تکامل کافی نداشته باشند. فقدان تغذیه کافی باعث عدم افزایش وزن در کوتاه مدت و در دراز مدت منجر به کوتاه شدن قد می‌شود.

کودکان در دوران پیش دبستانی فعالیت‌های ذهنی دوچندانی دارند. آن‌ها چیز‌هایی را آموزش می‌بینند که در آینده قرار است از آن‌ها استفاده کنند. همچنین فعالیت بدنی آن‌ها نیز به علت بازی و رفتن میان جمع افزایش میابد. در این دوران میان وعده‌ها باید برای مغز مقوی باشند (یعنی سرشاز از قند طبیعی) و دوست‌دار استخوان‌ها (یعنی لبنیات).

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند لبنیات را به 1 تا 2 وعده در روز محدود کنید و در عین حال سایر منابع کلسیم مانند آب میوه‌های غنی شده و شیر آجیل، ساردین، کلم پیچ، سبزی خوردن را تقویت کنید. بهترین راه برای ساختن و استحکام استخوان‌ها مصرف کافی کلسیم و ویتامین D در دوران کودکی و بزرگسالی است. در زیر لیستی از میان وعده‌های مناسب پیشنهاد شده است:

  • نون و پنیر سبزی
  • نون و پنیر گردو ( آجیل و مغزیجات)
  • خرما
  • کوکی‌های خانگی با شکر‌های طبیعی مانند عسل
  • اسنک موز و گردو و خرما
  • میوه‌های با قند فراوان مانند سیب
  • آب میوه‌های طبیعی

این میان وعده‌های ذکر شده در بالا بهترین میان وعده برای کودکان در مدرسه هم می‌باشد. لقمه‌ها و اسنک‌های تهیه شده از نان جو و غلات بهترین گزینه برای مدرسه می‌باشند.

میان وعده برای کودکان لاغر:

اگر کودکی از نظر نسبت وزن به قد در صدک پنجم پایین باشد، معمولاً کم وزن در نظر گرفته می‌شود. پزشک اطفال کودک شما قد و وزن را در نمودارهای رشد شناسایی می‌کند و باید بتواند هر کاهشی را با شما در میان بگذارد. اگر کودک شما کم وزن است، با اطمینان از اینکه بیشتر وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها غنی از مواد مغذی هستند، شروع کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • زمان غذا و میان وعده را تنظیم کنید.
  • اسموتی‌ها راهی عالی برای دریافت کالری اضافه هستند. حتما از ماست‌های پرچرب، کره‌های آجیل و دانه‌ها، به علاوه میوه‌های مورد علاقه خود برای یک خوراکی خوشمزه استفاده کنید!
  • لوبیاها یک میان وعده عالی هستند! آنها سرشار از پروتئین و فیبر هستند.
  • کره بادام زمینی را روی نان غلات بمالید.
  • کمی روغن زیتون روی غذای آنان و سالاد بریزید تا کالری و مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.

همه کالری‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند. هنگام بررسی بهترین میان وعده برای کودکان لاغر، روی پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم و فیبر تمرکز کنید.

با اهمیتی که میان‌وعده‌های غذایی برای کودکان دارند، انتخاب‌های غذایی هوشمندانه می‌تواند تأثیر چشمگیری بر رشد و سلامتی آن‌ها داشته باشد. به عنوان والدین، مسئولیتی داریم تا از منابع معتبر استفاده کنیم و اطلاعات به‌روز درباره تغذیه مناسب کودکان داشته باشیم. با انتخاب مواد غذایی متنوع و مغذی در میان‌وعده‌ها، می‌توانیم آن‌ها را به سمت یک زندگی سالم و پرانرژی هدایت کنیم. بذرهای سلامتی که در دوران کودکی کاشته می‌شوند، می‌توانند تا آینده‌ای سالم‌تر و شاداب‌تر را در پیش روی آن‌ها به ارمغان آورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *