پیش دبستانی خوب


پیش دبستانی برای گروه سنی کودک 4 تا 6 ساله با هدف رشد شناختی کودک ، افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت های متنوع برای آمادگی ورود به مدرسه تشکیل شده است. زمان ثبت نام پبش دبستانی شروع شده است پس والدین باید هر چه سریع تر به دنبال دریافت اطلاعات مفید برای پیدا کردن بهترین پیش دبستانی کنند. فرزند خردسال شما از طریق بازی و اکتشاف در یک محیط امن و پویا مانند مهد کودک یاد می گیرد.

مهارت هایی که کودکان در پیش دبستانی می آموزند

انجام بازی با هدف یادگیری در پیش دبستان فرصتی برای تمرین آنچه که فراگرفتند را فراهم می کند. فرزند شما برای یادگیری بهتر به حمایت نیاز دارد. باید به او اجازه بدهید که اشتباه کند و خودش دنیا را کشف کند. زمانی که فرزندان سخت تلاش می کنند تحسین و تشویق، آن ها را علاقه مند نگه می دارد و کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشند؛ همچنین برای انجام دوباره آن فعالیت ترغیب می شوند.  

  • خود و روابط

احساس شایستگی و خود ارزشمندی کودکان با یادگیری مراقبت از خود و کمک به دیگران رشد می کند. کودکان از والدین و خانواده می آموزند که چقدر دوست داشتنی و مهم هستند. در بسیاری از مهارت های رفتاری،  نزدیکان مخصوصا والدین الگو بچه ها هستند و مواردی از جمله اعتماد ، درک نیازها، افکار،احساسات و دوست داشتن را یاد می گیرند.

مهارت‌های شناختی کودک خردسال با درگیر شدن در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های عملی تقویت می‌شود که او را برای مشاهده دقیق، پرسیدن سؤال، آزمایش ایده‌هایش یا حل یک مشکل به چالش می‌کشد.

  • ارتباطات

 بچه ها تا زمانی که بزرگ شوند نمی توانند این مهارت ها را به طور کامل توسعه دهند، آموزش مهارت های اجتماعی در سنین پایین می تواند به کودک شما کمک کند تا برای تعامل با دیگران آماده شود. علاوه بر مهارت های اجتماعی، پیش دبستانی زمان یادگیری مدیریت احساسات و همدلی است.

برای اینکه فرزند شما در مدرسه موفق باشد، داشتن مهارت های ارتباطی قوی برای او حیاتی است. این مهارت ها شامل صحبت کردن و گوش دادن است. کودک نیازها و خواسته‌های خود را مطرح می‌کند، با شرکت در فعالیت‌های گروهی همکاری کردن و نوبت گرفتن را می آموزد.

  • سلامت و آمادگی جسمانی

وقتی صحبت از تغذیه سالم و فعالیت بدنی می شود، شما یک الگوی کلیدی برای فرزندتان هستید. اگر به جای تماشای تلویزیون به پیاده روی می روید، کودک شما می آموزد که ورزش یک راه خوب و سرگرم کننده برای گذراندن وقت با هم است. فرزند شما با ثبت نام در پیش دبستانی مهارت های حرکتی ظریف و درشت خود را از طریق انجام ورزش تقویت می کند.

  • آمادگی رفتن به مدرسه

برای بسیاری از کودکان، پیش دبستانی اولین مواجهه با کلاس درس است.از طریق ثبت نام در پیش دبستانی  آن ها با مجموعه‌ای کاملاً جدید از قوانین برای پیروی آشنا می شوند. فرزند شما در طول سال به تدریج در کلاس درس راحت تر و مطمئن تر می شود زیرا دیگر محیط را شناخته و همین تجربه در استقلال آن ها برای رفتن به مدرسه کمک دهنده است.

  • مهارت های تحصیلی

مهارت‌های دست ‌نویسی کودک شما زمانی رشد می‌کند که در کلاس های پیش دبستانی، او را تشویق به کشیدن، خط ‌نویسی و نوشتن کنند. «نوشتن» همچنین به کودک شما کمک می‌کند تا ارتباط بین حروف و صداهای گفتاری را درک کند. در ریاضیات پیش دبستانی، تمرکز بر کمک به کودکان برای ایجاد یک پایه قوی در اعداد و شمارش است. آنها شمارش را از طریق کارهای عملی در بازی تمرین می کنند. همچنین در مورد اشکال  و رنگ ها یاد خواهند گرفت.

در این سن کنجکاوی به بالاترین حد خود می رسد، کودکان پیش دبستانی سؤالاتی از قبیل علت آبی بودن آسمان می پرسند.  آن ها در مورد جامعه و افرادی که در آن زندگی می کنند مانند افسران پلیس، آتش نشانان و کتابداران آشنا خواهند شد.

  • هنر

هنر یک راه عالی برای بیان کردن خود است. در طول زمان یادگیری هنر، کودک این فرصت را خواهد داشت تا با مواد و وسایل مختلفی مانند مداد رنگی، نشانگر، رنگ، خاک رس و… آشنا شود. آنها با ترکیب رنگ ها اثرات جذابی خلق می کنند.

ثبت نام پیش دبستانی

ویژگی مربی خوب در پیش دبستانی

مربیان مهدکودک‌های باکیفیت و برنامه‌های مراقبت از کودک، روش‌های خاصی را که کودکان خردسال رشد می‌کنند و یاد می‌گیرند، درک می‌کنند و فضا، زمان و فعالیت‌ها را طوری سازماندهی می‌کنند که با توانایی‌های اجتماعی، عاطفی، شناختی و فیزیکی کودکان هماهنگ باشد.

  • رعایت بهداشت

این بدان معناست که وسایل لازم برای فعالیت های گروه با رعایت کردن بهداشت و ایمنی مانند شستن دست ، ضدعفونی کردن وسایل و داشتن دستمال و…مهیا باشد.

  • داشتن برنامه منظم

جلسات گروه بهتر است کوتاه باشد زیرا دامنه توجه کودکان متفاوت است و از طریق بازی و تعامل فعال مهارت ها را یاد می گیرند. در حالی که داشتن یک روال ثابت مهم است، انعطاف پذیر بودن نیز مهم است. اگر بچه‌ها علاقه‌ای ندارند برنامه‌ها را تغییر دهید.

  • هر کودک عنوان منحصر به فردی دارد

هر کودکی متفاوت و خاص است. بهترین راه برای آموزش کودکان این است که ابتدا آنها را درک کنید. کودکان باید بدانند که شما به آنها احترام می گذارید و برایشان ارزش قائل هستید.علایق، خلق و خوی و سبک یادگیری آنها متفاوت است.

  • داشتن حس شوخ طبعی

بچه ها عاشق خندیدن و بازی هستند پس لازم است تا خوشحالی تان را با آن ها  به اشتراک بگذارید. اگر بتوانید شوخ طبعی خود را حفظ کنید، مربی بسیار شادتری خواهید بود و به احتمال زیاد، کودکان راحت تر با شما ارتباط می گیرند.

  • انجام آزمایش

کودکان خردسال کاوش و آزمایش می کنند. ایده های جدیدی که ممکن است داشته باشند را امتحان کنید. با شناختن کودکان، برنامه ریزی شما برای فعالیت ها و زمینه های مورد علاقه شان تغییر خواهد کرد.

  • صبور باشید

به کودک فرصت دهید تا با محیط اطراف خود، دوستان و مربیانی که روزانه در ارتباطد، سازگار شود.

  • رهبری کردن کودکان

بچه ها زمانی بهتر یاد می گیرند که کنترل بازی خود را در دست داشته باشند. از آنها پیروی کنید و به آنها اجازه دهید دنیای خود را با سرعت خودشان کشف کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا کنترل کنند و علایق خودشان را توسعه دهند.

روش های یادگیری کودک

  1. مشاهده اشیا، تماشای چهره ها و پاسخ دادن به صداها
  2. گوش دادن به صداها و آواز خواندن
  3. کاوش کردن
  4. سوال پرسیدن
  5. ساختن اشیا از بلوک های اسباب بازی

انواع بازی ها

  • بازی اکتشافی

این نوع بازی به کودکان این امکان را می دهد که محیط خود را کشف کنند و با دنیای اطراف خود آشنا شوند. آنها می توانند با اشیاء و مواد جدید آزمایش کنند، نقش ها و موقعیت های مختلف را امتحان کنند و در مورد ظرفیت های آنها بیاموزند.

  • بازی اجتماعی

این نوع بازی شامل تعامل با دیگران برای تقویت مهارت های ارتباطی است.

  • بازی سازنده

کودکان از تخیل و خلاقیت به وسیله بلوک ها برای خلق داستان استفاده می کنند. بازی سازنده به کودکان کمک می کند تا در مورد اشکال، اندازه ها، رنگ ها و بافت ها بیاموزند. همچنین به توسعه مهارت های حل مسئله و خلاقیت کمک می کند.

  • بازی تخیلی

بازی تخیلی به رشد خلاقیت و مهارت های داستان گویی کمک می کند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا احساسات و موقعیت های مختلف را کشف کنند.

  • بازی فیزیکی

بازی فیزیکی برای سلامت جسمی و رشد ضروری است، اما فواید شناختی نیز دارد.

فواید بازی برای کودکان

  1. تنظیم عاطفی
  2. افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
  3. مهارت های حل مسئله بهتر
  4. ارتباطات اجتماعی را تقویت کرد
  5. تقویت مهارت های ارتباطی 
  6. افزایش خلاقیت

ثبت نام پیش دبستانی در مهد کودک

با آکادمیک‌ تر شدن مهدکودک، بسیاری از والدین به ثبت نام در پیش دبستانی مراجعه می‌کنند تا فرزندشان را در مسیر موفقیت قرار دهند. خوشبختانه، در انتخاب پیش دبستانی، والدین مجبور نیستند بین بازی کودک و آمادگی او برای مدرسه یکی را انتخاب کنند. مهد کودک ذهن روشن یک برنامه آموزشی با کیفیت بالا در هر دو مورد به کودکان ارائه می دهد.

اکثر برنامه های درسی پیش دبستانی، کودکان را با مفاهیم مختلف تحصیلی آشنا می کند، که بر خواندن و ریاضی تاکید دارند. مهارت های اجتماعی مانند نحوه به اشتراک گذاشتن و همکاری با دیگران نیز آموزش داده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *