بازی های شناختی

استقلال کودک در کارگاه مادر و کودک

انسان ها از دوران کودکی در جستجوی استقلال هستند. نوزادان اصرار دارند که شیشه شیر را در دست بگیرند یا خودشان غذا را بردارند. بچه های نوپا با قاطعیت اعلام می کنند، “من انجامش می دهم.”

سال‌های پیش‌دبستانی زمان رشد فزاینده‌ای است زیرا کودکان مهارت‌های فکری، کلامی، و اجتماعی-عاطفی را به دست می‌آورند تا بتوانند به تنهایی وظایف بیشتری را انجام دهند.

کودکان از سنین پایین یاد می گیرند چگونه مستقل باشند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت استقلال و کمک به توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی در کودکان زیر 4 سال، شرکت در کارگاه های مادر و کودک از گروه سنی 6 ماه تا 4 سال است.

در مرکز تخصصی کارگاه مادروکودک غرب تهران کارگاه های تخصصی براساس گروه سنی کودک و سطح توانایی کودک زیر نظر متخصص کودک و تسهیلگران کودک در محیطی شاد وامن برای رشد همه جانبه کودک برنامه های متنوع طراحی شده است.

 ماریا مونته سوری معتقد است که تجربه استقلال فقط یک بازی برای کودکان نیست و می گوید: “این وظیفه ای است که آنها باید انجام دهند تا رشد کنند.”
ایجاد استقلال بخشی از مهارت های اجتماعی یک فرد است. اعتماد به نفس به کودک این امکان را می دهد که احساس کند بر زندگی خود کنترل دارد.
استقلال راه مهمی برای ایجاد هویت، عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان است.
همچنین به کودکان این امکان را می دهد که در مواقع استرس، تغییر و عدم اطمینان احساس کنترل کنند.

چند هدف مهم که در فعالیت های کارگاه مادر وکودک برای تقویت استقلال در کودک اجرا می شود:

استقلال در کارگاه مادر و کودک
خانه خلاقیت غرب تهران
1. اجازه انتخاب کردن کودک
به عنوان والدبن و مراقبان کودک باید به کودک حق انتخاب بدهیم تا کودک ایده های خودش را دنبال کند و در طول روز خودش انتخاب کند.
در حین انجام فعالیت ها کودک حق انتخاب رنگ مورد علاقه خود،اسباب بازی مورد علاقه خود را انتخاب کند.
2. فضای مناسب برای کشف کردن کودک در اختیار کودک قرار دهیم.
 درحین بازی و یا فعالیت  اگر لباس کودک یا خودش کثیف شد اجازه بدهیم آزمون و خطا کند و مانع از انجام فعالیت کودک نشوید.

استقلال کودک در کارگاه مادر و کودک

کارگاه های مادر و کودک با اهداف بنیادین کاهش وابستگی واضطراب جدایی کودک و همچنین تقویت استقلال کودک با برنامه های متنوع متناسب هرگروه سنی وبا تلفیق بازی های ریتمیک، بازی ورزش، هوش و خلاقیت زیر نظر تسهیلگران متخصص کودک بصورت خصوصی و نیمه خصوصی برگزار می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *